Polacy wciąż stawiają na niemiecką motoryzację i silniki spalinowe - raport OTOMOTO “Internetowy Samochód Roku 2023”

Co chętniej wybierali Polacy - BMW Serii 3 czy Cuprę Formentor? To zależy, czy w ubiegłym roku szukali nowego, czy używanego samochodu. Raport OTOMOTO “Internetowy samochód roku 2023” analizuje dane na temat wybieranych przez kierowców samochodów.

O tym, jakie są ulubione marki samochodów, modele aut, jakie typy nadwozia przyciągają uwagę Polaków i czy silnik Diesla wciąż jest atrakcyjną opcją dla poszukujących samochodu przeczytać można w najnowszej edycji raportu, podsumowującej preferencje kupujących pojazdy w 2023 roku: https://motopedia.otomoto.pl/internetowy-samochod-roku-2023

A co o kierowcach w Polsce mówią ich wybory?

Myślimy: dobre, bo niemieckie.

Po raz pierwszy od 5 lat liderem w zestawieniu najczęściej wyświetlanych marek używanych samochodów jest BMW, które wyprzedziło Audi i Mercedesa. Tym samym czołówka najpopularniejszych marek pozostaje identyczna w przypadku samochodów nowych i używanych.

Samochody pochodzące od niemieckich producentów dominują też na listach najpopularniejszych modeli - w pierwszej dziesiątce najczęściej wyświetlanych modeli w OTOMOTO znalazło się aż 7 samochodów produkowanych przez niemieckie koncerny.

Rejestrujemy samochody ponad 10-letnie, a przy wyborach kierujemy się ceną.

Według danych CEPiK w 2023 roku niemal ¾ aut zarejestrowanych w Polsce miało więcej niż 10 lat. Szukając samochodu skupiamy się na nieco młodszych modelach wyświetlenia samochodów - najczęściej wyświetlane były modele z 2018 roku.

Jednak na finalną decyzję o zakupie bardzo mocno wpływają ceny, a te - we wszystkich przedziałach wiekowych znacząco wzrosły od czasu sprzed pandemii. W 2023 roku samochody w wieku 9-10 lat były wystawiane średnio za nieco ponad 46 tysięcy złotych, co stanowi wzrost o 79% w stosunku do kwot, jakich za sprzedaż samochodów w tym przedziale wiekowym oczekiwali sprzedający samochody jeszcze w 2019 roku.

Wciąż kochamy silniki spalinowe - niezależnie, czy szukamy samochodu nowego, czy używanego.

Silniki benzynowe pozostają z niekwestionowaną pozycją lidera wśród nowych i używanych samochodów. Na drugim miejscu plasują się samochody z silnikiem Diesla. Wyświetlenia używanych samochodów z silnikiem spalinowym łącznie obejmowały 90% ruchu przeglądających oferty używanych aut na platformie. W przypadku nowych modeli silniki benzynowe i Diesle łącznie przyciągnęły 80% zainteresowania.

Wolimy patrzeć na drogę z wyższej pozycji - szukamy SUV'ów.

Niemal połowa wyświetlanych w OTOMOTO wyświetleń samochodów nowych obejmowała samochody z nadwoziem typu SUV. Popularność tego typu nadwozia potwierdza też lista najczęściej oglądanych modeli - połowa z nich to SUVy, z Cuprą Formentor na pierwszym miejscu zestawienia. Utrzymujący się już od kilku lat trend widać także w popularności nadwozia wśród poszukujących używanych aut - SUVy obejmowały tu 24% wyświetleń.

Coraz chętniej jeździmy automatem.

Dominacja wyświetleń samochodów nowych z automatyczną skrzynią biegów (ponad 80% wyświetleń), spotyka się z odpowiedzią producentów - wśród dostępnych na OTOMOTO nowych samochodów aż ¾ było wyposażonych w tzw. “automat”.

Chęć przesiadki do samochodu z automatyczną skrzynią biegów coraz częściej oczekują też poszukujący aut używanych (niemal połowa wyświetleń używanych samochodów). I choć na wtórnym rynku z roku na rok pojawia się więcej ogłoszeń z samochodami z automatyczną skrzynią biegów, to ciągle króluje skrzynia manualna - taką charakteryzowało się ⅔ samochodów używanych z ofert publikowanych ​ na platformie.

Jako przedsiębiorcy coraz częściej kupujemy auta używane.

Po wyraźnym wzroście rejestracji samochodów używanych przez firmy w 2022 roku - gdy dostępność nowych samochodów na rynku była mocno ograniczona (skok z 30% rejestracji używanych pojazdów w 2021 roku do 47% w 2022 roku), w 2023 roku przedsiębiorcy kontynuowali zakupy na rynku wtórnym. Wśród nowozarejestrowanych przez przedsiębiorców aut w ubiegłym roku aż 51% było samochodami używanymi. Zainteresowanie przedsiębiorców najczęściej przyciągały pojazdy w wieku od 5 do 10 lat.

Wiemy, że części używane pozwalają na oszczędności.

W ubiegłorocznym badaniu Minds & Roses dla OTOMOTO, osoby wybierające do naprawy swojego samochodu części używane, powód takiej decyzji uzasadniały oszczędnościami. Korzyści finansowe, ale także oszczędność czasu potrzebnego na sprowadzenie i przygotowanie części do montażu, widać m.in. w przypadku karoserii, która pozostaje najpopularniejszą kategorią wśród poszukujących elementów do samochodu na OTOMOTO. Przechodząc do szczegółów - na platformie użytkownicy najczęściej poszukiwali używanych zderzaków, felg, opon i drzwi.

 

Więcej informacji na temat preferencji motoryzacyjnych Polaków w raporcie “Internetowy Samochód Roku 2023”.

 

Magda Worytko

PR Manager, OTOMOTO

 

Udostępnij

Aktualizacje w Twojej skrzynce pocztowej

Klikając "Subskrybuj", potwierdzam, że zapoznałem się z Polityka prywatności i wyrażam na nią zgodę.

Więcej o OTOMOTO

O OTOMOTO

OTOMOTO działa w Polsce od 2004 roku i jest częścią Grupy OLX – globalnej sieci serwisów ogłoszeniowych, w której skład wchodzą także m.in. Autovit w Rumunii, Standvirtual w Portugalii, a także OLX czy Fixly. Współpraca w ramach grupy pozwala na wymianę doświadczeń i wdrażanie najlepszych praktyk, co wzmacnia rozwój platformy na rynkach lokalnych. Z OTOMOTO korzysta co miesiąc prawie 14 milionów użytkowników, poszukujących samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, maszyn rolniczych oraz części motoryzacyjnych.

OTOMOTO tworzy ekosystem narzędzi wspierających obie strony rynku motoryzacyjnego. Kupującym oferuje rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo i komfort wyboru – od raportów historii pojazdu i ocen sprzedających, po zdalne inspekcje techniczne i weryfikację danych w CEPiK. Sprzedającym zapewnia narzędzia do promocji i rozwoju biznesu, zarówno w segmencie aut używanych, jak i nowych, wspierając profesjonalizację i podnoszenie jakości rynku. Jednocześnie platforma zapewnia wiedzę o branży – regularnie publikuje raport OTOMOTO Insights, który w oparciu o dane własne i instytucji publicznych (m.in. CEPiK, GUS, NBP) prezentuje obraz kondycji rynku w Polsce i wspiera świadome decyzje zakupowe oraz biznesowe.

Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, transparentności i zaufaniu budowanemu wśród użytkowników OTOMOTO stało się nie tylko jedną z wiodących motoryzacyjnych platform ogłoszeniowych w Polsce, ale także aktywną społecznością kierowców i sprzedających oraz partnerem w rozwoju nowoczesnej i zrównoważonej mobilności.

Kontakt

otomoto.pl