Najpierw budżet i finansowanie, potem wybór samochodu- wiedza i postawy Polaków wobec kredytów w badaniu Minds & Roses dla OTOMOTO

Najpierw budżet i finansowanie, potem wybór samochodu- wiedza i postawy Polaków wobec kredytów w badaniu Minds & Roses dla OTOMOTO

45% Polaków przyznaje, że przegląda w internecie oferty sprzedaży samochodów w cenie wyższej niż pierwotnie zakładany budżet, a ⅓ badanych jest otwarta na kredyt na samochód w wyższym standardzie. W deklaracji aż 84% badanych określenie budżetu i źródeł finansowania wyprzedza wybór auta lub przebiega równolegle z jego wyborem, a zaledwie 16% w pierwszej kolejności decyduje o marce i modelu.

Badanie dotyczące wiedzy o kredytach i postaw Polaków wobec finansów zostało przeprowadzone przez agencję Minds & Roses przy okazji premiery OTOMOTO Pay, rozwiązania do finansowania zakupu samochodów, w pełni zintegrowanego z OTOMOTO.

W badaniu Minds & Roses dla OTOMOTO ponad połowa Polaków przyznała, że ich sytuacja finansowa pogorszyła się w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Obecna sytuacja ekonomiczna sprawia, że wiele osób nie wie, jak postępować w kwestii zarządzania swoimi finansami - 54% zadeklarowało, że nie wie, co robić z oszczędnościami.

W badaniu zweryfikowana została także wiedza Polaków dotycząca kredytów i narzędzi finansowych. Choć niemal wszyscy rozumieją, czym jest inflacja i prowizja, to już mniej niż połowa badanych potrafi odpowiedzieć, co kryje się za WIBORem, RPP czy KNF. Największy kłopot sprawił WIBID, który jest znanym pojęciem zaledwie dla 16% Polaków. ​ Jednocześnie ⅔ Polaków uważa, że istotne informacje dotyczące finansowania są przekazywane w niezrozumiały sposób.

Choć obawa przed formalnościami, niezrozumienie warunków i strach przed obniżeniem zdolności kredytowej w BIK sprawia, że niektórzy mogą zrezygnować z korzystania z tej formy finansowania, to więcej niż ⅓ badanych stoi na stanowisku, że kredyt może otworzyć im drogę do zakupu lepszego samochodu.

Odpowiedzią na obawy i jednocześnie potrzeby Polaków może być nowe narzędzie do finansowania zakupu samochodu - OTOMOTO Pay. Pozwala ono na błyskawiczne uzyskanie kredytu po uprzedniej weryfikacji ofert 18 banków i innych instytucji finansowych, i dopasowaniu propozycji do potrzeb użytkownika na bazie autorskiego narzędzia oceny zdolności kredytowej. OTOMOTO Pay pozwala także na weryfikację historii pojazdów, których zakup bierze pod uwagę wnioskodawca oraz włączenie do raty kredytu lub leasingu ubezpieczenia i rocznej gwarancji na nieprzewidziane naprawy.

Za stworzenie technologii fintech i obsługę procesu odpowiada Carsmile, który od kwietnia 2022 roku prowadzi pilotaż projektu. Na podstawie danych z programu pilotażowego OTOMOTO Pay oraz z OTOMOTO Klik do badania Minds & Roses dodane zostały dane z rynku dotyczące realnego przełożenia potrzeb Polaków na finansowanie. Z danych z tego roku wynika z nich, że udział kredytu w finansowaniu samochodu jest zdecydowanie wyższy w przypadku marek premium - kredyt obejmuje tu średnio 83% wartości samochodu. Widać także, że z wiekiem kredytobiorcy spada długość zobowiązania. Statystycznie najwięcej pożyczają osoby prowadzące własną działalność oraz posiadające wykształcenie wyższe.

Więcej danych na temat wiedzy i postaw Polaków wobec finansowania znajduje się w raporcie z badania.

Podejście Polaków do kredytów - prezentacja wyników dla OTOMOTO.pdf 667 KB

 

Więcej o OTOMOTO

OTOMOTO to wiodący w Polsce ogłoszeniowy portal motoryzacyjny. W 2021 roku każdym miesiącu odwiedza go średnio prawie 8 milionów internautów, którzy poszukują w nim samochodów, motocykli, pojazdów użytkowych i maszyn ciężkich. Generują przy tym niespełna 400 milionów odsłon (Gemius).