Szukamy tanich, używanych samochodów i marzymy o nowych SUVach - OTOMOTO prezentuje motoryzacyjne trendy z 2022 roku

Życie i portfele Polaków w 2022 roku zdominowała inflacja - większość poszukujących samochodu używanego w ubiegłym roku skupiała się na tanich autach, w cenie do 40 tysięcy złotych. Oferty sprzedaży takich samochodów wciąż dominowały na platformie. Jednocześnie, wbrew rosnącym cenom paliwa i wysokim kosztom eksploatacji dużych aut, niemal połowa osób szukających w sieci nowego samochodu w 2022 roku była zainteresowana SUVami.

OTOMOTO co roku podsumowuje rynek motoryzacyjny i analizuje motoryzacyjne preferencje Polaków. Tym razem ujawnia kilka dominujących trendów z ubiegłego roku jeszcze przed lutową premierą raportu “Internetowy Samochód Roku 2022”.

55% szukających używanego samochodu wybierało auta do 40 tysięcy złotych

Inflację wyraźnie widać w segmencie najtańszych samochodów używanych. Samochody w cenie do 40 tysięcy złotych przeglądało w OTOMOTO 55% użytkowników szukających używanego pojazdu dla siebie - to mniej niż w poprzednim roku - wówczas ten segment przyciągał uwagę 60% użytkowników. Zmieniła się jednak oferta sprzedawców, a ceny samochodów poszły do góry. Pojazdy, których cena mieściła się w przedziale do 40 tysięcy złotych w 2022 roku obejmowały nieco ponad 58% wszystkich ogłoszeń sprzedaży używanych samochodów na platformie, a to o blisko 9 punktów procentowych mniej niż w poprzednim roku, gdy stanowiły ponad ⅔ ofert sprzedaży używanych aut.

Ponad 50% ofert sprzedaży nowych samochodów to SUVy

Mimo, że duże samochody na co dzień kosztują więcej, co można odczuć choćby na stacji benzynowej, to nie ustaje fascynacja SUVami. W 2022 roku ponad 48% wyszukań nowych aut w OTOMOTO dotyczyło właśnie tego typu nadwozia. Na preferencje polskich kierowców precyzyjnie odpowiadali sprzedający - ponad 50% ofert sprzedaży nowych samochodów w OTOMOTO dotyczyło właśnie SUVów. Jednocześnie niewiele osób szukało małych i oszczędnych samochodów miejskich - stanowiły one obszar zainteresowania zaledwie 5% poszukiwaczy nowego samochodu.

Rośnie zainteresowanie samochodami za więcej niż 500 000 złotych

W czasie gdy wartość pieniędzy jest zmienna, rozwiązaniem pozostają inwestycje - takimi mogą być samochody premium. W ubiegłym roku wyraźnie wzrosło zainteresowanie najdroższymi, nowymi samochodami. Pojazdy za co najmniej pół miliona złotych przeglądało ponad 14% poszukujących samochody nowe, a to wzrost o prawie 5 punktów procentowych w stosunku do roku 2021.

Prawie 80% szukających nowego samochodu wybiera automatyczną skrzynię biegów

Wyraźny trend widać także w zainteresowaniu automatyczną skrzynią biegów. W ubiegłym roku oferty nowych samochodów z automatem przyciągnęły uwagę 78% szukających nowego samochodu, a to wzrost aż o 8 punktów procentowych w porównaniu do poprzedniego roku. Wzrost zainteresowania automatyczną skrzynią biegów widać także w segmencie samochodów używanych - średnio w 2022 roku tę opcję wybierało ponad 45% szukających, a cząstkowe dane z grudnia 2022 roku pokazują, że tendencja jest wyraźnie wzrostowa - w ostatnim miesiącu roku używanego samochodu z automatem poszukiwało już 49,5% zainteresowanych zakupem auta na OTOMOTO.

Rośnie podaż samochodów elektrycznych - 39% więcej ofert sprzedaży nowych elektryków i 37% więcej ofert sprzedaży używanych

2022 rok był kolejnym, w którym oferta sprzedaży samochodów zeroemisyjnych rozszerzyła się - liczba ogłoszeń sprzedaży samochodów w pełni elektrycznych w ubiegłym roku była wyższa o 39% w przypadku samochodów nowych i o 37% w przypadku używanych w porównaniu do roku 2021.

W minionym roku o 26% wzrosła także liczba ofert sprzedaży używanych hybryd, choć podaż nowych pojazdów z tej kategorii w OTOMOTO spadła o 17%.

Samochody z Niemiec to ciągle więcej niż 50% importowanych aut

Krajem, z którego Polacy najczęściej importują samochody pozostają Niemcy - kolejny rok z rzędu auta zza zachodniej granicy stanowią więcej niż połowę importowanych samochodów wystawianych na OTOMOTO. Jednak zmieniają się proporcje dotyczące importowanych samochodów, wystawianych na platformie - w 2022 roku było ich o niemal 3 punkty procentowe mniej niż rok wcześniej. Rośnie za to liczba aut ze Stanów Zjednoczonych - samochody zza Oceanu Atlantyckiego obejmowały w 2022 roku ponad 13% importowanych samochodów sprzedawanych na OTOMOTO.

Magda Worytko

PR Manager, OTOMOTO

13012023_Szukamy tanich, używanych samochodów i marzymy o nowych SUVach - OTOMOTO prezentuje motoryzacyjne trendy z 2022 roku_informacja prasowa.docx

DOCX 29 KB

 

Udostępnij

Aktualizacje w Twojej skrzynce pocztowej

Klikając "Subskrybuj", potwierdzam, że zapoznałem się z Polityka prywatności i wyrażam na nią zgodę.

Więcej o OTOMOTO

O OTOMOTO

OTOMOTO działa w Polsce od 2004 roku i jest częścią Grupy OLX – globalnej sieci serwisów ogłoszeniowych, w której skład wchodzą także m.in. Autovit w Rumunii, Standvirtual w Portugalii, a także OLX czy Fixly. Współpraca w ramach grupy pozwala na wymianę doświadczeń i wdrażanie najlepszych praktyk, co wzmacnia rozwój platformy na rynkach lokalnych. Z OTOMOTO korzysta co miesiąc prawie 14 milionów użytkowników, poszukujących samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, maszyn rolniczych oraz części motoryzacyjnych.

OTOMOTO tworzy ekosystem narzędzi wspierających obie strony rynku motoryzacyjnego. Kupującym oferuje rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo i komfort wyboru – od raportów historii pojazdu i ocen sprzedających, po zdalne inspekcje techniczne i weryfikację danych w CEPiK. Sprzedającym zapewnia narzędzia do promocji i rozwoju biznesu, zarówno w segmencie aut używanych, jak i nowych, wspierając profesjonalizację i podnoszenie jakości rynku. Jednocześnie platforma zapewnia wiedzę o branży – regularnie publikuje raport OTOMOTO Insights, który w oparciu o dane własne i instytucji publicznych (m.in. CEPiK, GUS, NBP) prezentuje obraz kondycji rynku w Polsce i wspiera świadome decyzje zakupowe oraz biznesowe.

Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, transparentności i zaufaniu budowanemu wśród użytkowników OTOMOTO stało się nie tylko jedną z wiodących motoryzacyjnych platform ogłoszeniowych w Polsce, ale także aktywną społecznością kierowców i sprzedających oraz partnerem w rozwoju nowoczesnej i zrównoważonej mobilności.

Kontakt

otomoto.pl