Skazani na (taniego) mechanika, czyli 7 wniosków z badania podejścia Polaków do naprawy samochodów

Prawie 70% Polaków nie decyduje samodzielnie o wyborze części do naprawy swojego samochodu - wynika z badania OTOMOTO przeprowadzonego w kwietniu przez Minds & Roses. A jednak, choć kluczowym czynnikiem przy wyborze warsztatu jest cena, a w związku z rosnącymi kosztami serwisowania, blisko połowa kierowców odłożyła plan napraw na przyszłość, wciąż niewielu korzysta z używanych części motoryzacyjnych.

Części motoryzacyjne dostępne na rynku można podzielić na kilka rodzajów i kategorii. W ramach części nowych dostępne są te oryginalne, zalecane przez producentów, jak i odpowiadające im zamienniki, w ramach używanych mamy ten sam podział - na nowe i zamienniki. Dodatkowo można wyróżnić części regenerowane, pochodzące głównie ze stacji demontażu pojazdów. Wybierając części trzeba mieć świadomość, że nie wszystkie elementy samochodu mogą być wykorzystywane wielokrotnie - tak zwane części eksploatacyjne ulegają zużyciu i nie mogą być zamontowane ponownie. Specjalne warunki wykorzystania dotyczą też części związanych z bezpieczeństwem - np. poduszek powietrznych i pasów bezpieczeństwa.

W badaniu przeprowadzonym w kwietniu br. przez Minds & Roses dla OTOMOTO, platformy, na której można znaleźć 4 miliony ogłoszeń z częściami motoryzacyjnymi z różnych kategorii, kierowcy byli pytani o to, jak podchodzą do naprawy swoich samochodów, na co zwracają uwagę przy wyborze warsztatu oraz części i dlaczego rzadko decydują się na korzystanie z części używanych. W badaniu wzięło udział 900 osób, posiadaczy samochodów w wieku do 5 lat, między 5 a 10 i powyżej 11 lat.

Polacy są bezradni bez mechanika

W kwietniowym badaniu ⅔ kierowców przyznało, że o wyborze części do samochodu decydują razem z mechanikiem lub zostawiają decyzję po stronie mechanika. Tylko 33% badanych wskazało, że zakupem części do swojego samochodu zajmuje się osobiście, najczęściej wskazując przy tym te elementy, które ze względu na eksploatację samochodu, wymagają regularnej wymiany: oleje, klocki i tarcze hamulcowe, żarówki, filtry, akumulator oraz opony, koła i wycieraczki.

Inflacja powstrzymuje przed naprawą samochodu

Wśród kierowców w Polsce wyraźnie dominuje poczucie wzrostu cen związanych z naprawą samochodu w ostatnim roku, a 69% kierowców nie widzi możliwości obniżenia kosztów naprawy swojego pojazdu. W związku z sytuacją ekonomiczną aż 45% kierowców zrezygnowała z naprawy samochodu w ciągu ostatniego roku. Część badanych przyznała, że z powodu cen przełożyła naprawy na późniejszy okres (18%) lub ograniczyła budżet na naprawy (14%). Obecnie wiele pojazdów wymagających interwencji specjalisty, z powodu konieczności ograniczenia kosztów, jeździ więc po ulicach.

Najlepszy mechanik to najtańszy mechanik

41% kierowców jako najważniejszy czynnik decydujący o wyborze zakładu serwisowego wskazało cenę. Koszty okazały się zdecydowanie ważniejszym argumentem niż jakość świadczonych usług, które docenia 24% respondentów, a nawet zaufanie do mechanika, determinujące wybór zakładu u mniej niż ⅕ kierowców.

Duch DIY w mniejszości

Tylko 14% badanych przyznaje, że zdarza im się samodzielnie naprawiać samochód, a zaledwie 6% deklaruje, że najczęściej podczas konieczności naprawy samochodu radzi sobie bez wsparcia mechanika.

Części używane są dobre, bo są tanie

Używane części do samochodów cieszą się popularnością wśród ⅕ kierowców, którzy jako ich największą zaletę wymieniają cenę - wskazuje na nią 79% osób deklarujących korzystanie z części używanych. Widać wyraźnie, że dla kierowców części używane są dobrym sposobem na obniżenie kosztów naprawy samochodu - przyznaje to 68% wszystkich badanych. Do decyzji o wyborze używanych części brakuje im jednak wiedzy o samych częściach oraz zaufania do sprzedających.

Części używane to “nieznany ląd”

Tylko 41% badanych zna różnicę między częściami używanymi a regenerowanymi, a nieco ponad połowa badanych nie wie, gdzie kupuje się części używane. Na niewielką popularność części używanych z pewnością wpływa też przekonanie 52% kierowców o tym, że na rynku nie ma zaufanych firm oferujących używane części do samochodów.

Wybór części nowych to wybór spokoju

Zdecydowana większość kupujących wybiera do swoich samochodów części nowe - oryginalne lub zamienniki. Swoje decyzje argumentują przekonaniem o dłuższej żywotności nowych części (75%), ale też obawami związanymi z decyzją o zakupie części używanych - 69% kierowców sądzi, że wybór części używanych wymaga wiedzy specjalistycznej. Badani, którzy przyznali, że nie wybierają części używanych argumentowali swoje decyzje opinią, że części używane stwarzają powody do obaw związanych z ich awaryjnością (59%), brakiem gwarancji ( 41%), jakością (28%) i bezpieczeństwem (27%).

 

Nie jest zaskoczeniem, że od wielu miesięcy decyzje Polaków są uzależnione od portfela. Utrzymująca się inflacja i wciąż rosnące ceny każą skrupulatnie planować budżet i szukać oszczędności. Badanie Minds & Roses dla OTOMOTO pokazuje, że choć nastroje nie są optymistyczne, bo trudno znaleźć możliwości oszczędzania w przypadku napraw samochodu, to części używane wydają się być tu dobrym rozwiązaniem. Jednak do tego, by stało się powszechne i by realnie rozszerzyć możliwości wyboru części potrzebna jest edukacja i wsparcie kupującego na ścieżce wyboru.

Magda Worytko

PR Manager, OTOMOTO

 

06062023_Skazani na (taniego) mechanika, czyli 7 wniosków z badania podejścia Polaków do naprawy samochodów.docx

DOCX 30 KB

 

Udostępnij

Aktualizacje w Twojej skrzynce pocztowej

Klikając "Subskrybuj", potwierdzam, że zapoznałem się z Polityka prywatności i wyrażam na nią zgodę.

Więcej o OTOMOTO

O OTOMOTO

OTOMOTO działa w Polsce od 2004 roku i jest częścią Grupy OLX – globalnej sieci serwisów ogłoszeniowych, w której skład wchodzą także m.in. Autovit w Rumunii, Standvirtual w Portugalii, a także OLX czy Fixly. Współpraca w ramach grupy pozwala na wymianę doświadczeń i wdrażanie najlepszych praktyk, co wzmacnia rozwój platformy na rynkach lokalnych. Z OTOMOTO korzysta co miesiąc prawie 14 milionów użytkowników, poszukujących samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, maszyn rolniczych oraz części motoryzacyjnych.

OTOMOTO tworzy ekosystem narzędzi wspierających obie strony rynku motoryzacyjnego. Kupującym oferuje rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo i komfort wyboru – od raportów historii pojazdu i ocen sprzedających, po zdalne inspekcje techniczne i weryfikację danych w CEPiK. Sprzedającym zapewnia narzędzia do promocji i rozwoju biznesu, zarówno w segmencie aut używanych, jak i nowych, wspierając profesjonalizację i podnoszenie jakości rynku. Jednocześnie platforma zapewnia wiedzę o branży – regularnie publikuje raport OTOMOTO Insights, który w oparciu o dane własne i instytucji publicznych (m.in. CEPiK, GUS, NBP) prezentuje obraz kondycji rynku w Polsce i wspiera świadome decyzje zakupowe oraz biznesowe.

Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, transparentności i zaufaniu budowanemu wśród użytkowników OTOMOTO stało się nie tylko jedną z wiodących motoryzacyjnych platform ogłoszeniowych w Polsce, ale także aktywną społecznością kierowców i sprzedających oraz partnerem w rozwoju nowoczesnej i zrównoważonej mobilności.

Kontakt

otomoto.pl