Sierpień na rynku motoryzacyjnym: hybrydy i chińskie marki rosną w siłę, motocykle biją rekordy

- Rejestracja aut w sierpniu – rynek cały czas stabilnie rośnie
- Sprzedaż detaliczna w górę – segment motoryzacyjny w okresie od stycznia do lipca zanotował wzrost na poziomie 10,7% rok do roku
- Rynek aut używanych – większa podaż hybryd i stabilizacja cen
- Nowe auta – chińskie marki z rekordowym wzrostem podaży
- Motocykle – imponujący wzrost ofert i kupujących, chińscy producenci dynamicznie zyskują na znaczeniu
- Maszyny ciężkie – odbicie po spadkach, rosnący ruch kupujących i większe zainteresowanie tańszymi pojazdami
Sierpień przyniósł kolejne zmiany na rynku motoryzacyjnym w Polsce. Stabilny popyt, poprawa nastrojów konsumenckich i spadająca inflacja sprzyjały sprzedaży, a w danych z OTOMOTO wyraźnie widać rosnące znaczenie hybryd i marek z Chin. Motocykle notują rekordowe wyniki, na rynku maszyn ciężkich pojawiają się pierwsze oznaki ożywienia, a w przypadku aut używanych – większa podaż idzie w parze ze stabilizacją cen i rosnącym zainteresowaniem kupujących.
Sprzedaż detaliczna – motoryzacja wciąż napędza rynek
Sierpień potwierdził, że motoryzacja pozostaje jednym z filarów polskiej sprzedaży detalicznej. W lipcu cały rynek urósł o 4,8% rok do roku, ale to właśnie segment pojazdów zanotował imponujące +10,7%. Od stycznia do lipca 2025 roku motoryzacja utrzymuje wysokie tempo, choć to mniej niż całoroczne tempo wzrostu w 2024 roku (19,9% dla całego roku).
Na wyniki wpływa nie tylko rosnący popyt, lecz także lepsze nastroje konsumentów – sierpniowa inflacja spadła do 2,8% r/r, a wskaźniki ufności konsumenckiej osiągnęły drugie najwyższe wartości od ponad roku. To wszystko, w połączeniu z perspektywą łagodniejszej polityki monetarnej, może w kolejnych miesiącach dodatkowo pobudzić sprzedaż nowych i używanych aut.
Rejestracja aut w sierpniu – rynek cały czas stabilnie rośnie
W sierpniu 2025 roku w Polsce zarejestrowano 328 988 samochodów – wynika z danych CEPiK. Największą część rynku stanowiły przerejestrowania aut używanych (67%), następnie pierwsze rejestracje aut importowanych (20%) oraz rejestracje samochodów nowych (13%).
W porównaniu z lipcem br. liczba rejestracji ogółem spadła o 13%. Spadki odnotowano we wszystkich segmentach: samochodów używanych (-13% m/m), importowanych (-15% m/m) oraz nowych (-16% m/m). Najmocniej zmniejszyła się liczba rejestracji wśród klientów biznesowych (-18% m/m), podczas gdy w przypadku klientów indywidualnych spadek wyniósł 12%.
Pomimo pogorszenia wyników w ujęciu miesięcznym, dane roczne pokazują, że rynek wciąż pozostaje na plusie – od początku roku liczba rejestracji jest wyższa o 3% wobec analogicznego okresu 2024 r. Największy wzrost dotyczy segmentu aut nowych (+5% r/r). Spadki notowane są natomiast w rejestracjach samochodów importowanych, które od początku roku zmniejszyły się o 2%.
Samochody używane – więcej hybryd, stabilne ceny, dłuższy czas sprzedaży
Rynek aut używanych w sierpniu nie zaskoczył dużymi wahaniami. Liczba ogłoszeń spadła o 2% m/m, ale wzrosła o 1% r/r. Najmocniej w górę poszła podaż hybryd – aż o 27,8% rok do roku – podczas gdy ofert diesli i elektryków ubyło.
Wyraźnie zmienia się również struktura nadwozi. Kombi i auta kompaktowe zyskały odpowiednio +8,3% i +7%, podczas gdy SUV-y, minivany i sedany odnotowały spadki. Czas sprzedaży wydłużył się do 46 dni, zarówno dla sprzedających indywidualnych, jak i biznesowych. Może to sygnalizować bardziej ostrożne decyzje kupujących, ale wpływ na ten wynik mógł mieć również sezon wakacyjny, szczególnie sprzyjająca pogoda pod koniec sierpnia.
Samochody nowe – chińskie marki i hybrydy na fali
Na rynku nowych aut rośnie różnorodność ofert – w sierpniu ich liczba była wprawdzie o 0,5% niższa niż w lipcu, ale o 1% wyższa niż przed rokiem. Największą uwagę przyciąga dynamiczny wzrost chińskich marek – BYD aż o 1196%, MG o 204%, a BAIC o 443%.
Zmienia się także struktura napędów. Hybrydy zyskały aż 46% r/r, a oferta aut benzynowych skurczyła się o 15,6%. Wśród nadwozi najwięcej zyskały Kombi i auta kompaktowe, a spadki dotknęły głównie sedany i coupe.
Motocykle – imponujący wzrost ofert i kupujących
Motocykle mają za sobą kolejny znakomity miesiąc. Podaż wzrosła o 9% r/r, a szczególnie dobrze radziły sobie segmenty Naked (+20%) i turystyczne (+17%). Jeszcze mocniej widać zmiany po stronie popytu – wskaźnik liczby kupujących w sierpniu sięgnął 195%, o 30 p.p. więcej niż rok wcześniej.
Na uwagę zasługują chińskie marki QJMotor i Zontes, które odnotowały spektakularne wzrosty – odpowiednio o 1310% i 99%.
Ceny aut używanych – stabilizacja w skali kraju
W sierpniu 2025 roku średnie ceny najczęściej oferowanych samochodów używanych pozostały praktycznie bez zmian względem lipca – wahania mieściły się w przedziale od -0,3% do +0,4%. Mediana cen dla całego OTOMOTO spadła o 900 zł, ale w poszczególnych regionach różnice były wyraźniejsze. Najwyższe wzrosty cen odnotowano w woj. dolnośląskim (+901 zł) i podlaskim (+499,5 zł), podczas gdy największe spadki dotyczyły woj. pomorskiego (-2 500 zł), mazowieckiego (-1 100 zł), warmińsko-mazurskiego (-1 000 zł) i śląskiego (-1 001 zł).
Łącznie dane sugerują stabilizację cen w skali kraju, z większymi wahaniami jedynie w wybranych regionach.
Maszyny ciężkie – koniec spadków, rośnie popyt na tańsze pojazdy
Po miesiącach spadków sierpień przyniósł ożywienie na rynku maszyn ciężkich. Choć liczba ogłoszeń była o 7% niższa r/r, to wskaźnik liczby kupujących sięgnął rekordowych 111% wartości bazowej.
Największe wzrosty podaży dotyczyły pojazdów w przedziale do 100 tys. zł oraz przyczep do 50 tys. zł, co wskazuje na rosnące zainteresowanie bardziej ekonomicznymi rozwiązaniami.
Aktualizowany co miesiąc raport OTOMOTO Insights podsumowuje bieżącą kondycję rynku motoryzacyjnego w Polsce, w oparciu o dane własne platformy, a także informacje z CEPiK, GUS i NBP. Cały raport można przeglądać online na stronie: otomotoinsights.pl.