Samochody priorytetem Polaków: chcemy je kupować mimo spadku nastrojów

- lipiec w raporcie OTOMOTO Insights

Polacy nadal chcą wymieniać swoje samochody, a wielu z nich deklaruje, że zrobi to w ciągu najbliższego roku - potwierdza kolejna ankieta GUS. W lipcu nastroje konsumenckie osłabły. Powodów do zmartwień dostarcza Polakom zarówno obawa o sytuację finansową własnego gospodarstwa domowego (spadek nastrojów o 6 p.p. w stosunku do czerwca), jak i o przyszłą sytuację ekonomiczną kraju (spadek o 4,4 p.p. w porównaniu do czerwca). Pomimo spadków aż 8,55% respondentów podtrzymuje plan zakupu samochodu w najbliższym czasie. Dane deklaratywne potwierdzają się w CEPiKu, w którym kolejny miesiąc z rzędu widać wysoką, bo przekraczającą 365 tysięcy liczbę rejestracji samochodów - a to aż o 35% więcej niż w lipcu ubiegłego roku.

Aktualizowany co miesiąc raport OTOMOTO Insights podsumowuje bieżącą kondycję rynku motoryzacyjnego w Polsce, w oparciu o dane własne platformy, a także informacje z CEPiK, GUS i NBP. Cały raport można przeglądać online na stronie: otomotoinsights.pl

Dominuje benzyna, diesli z miesiąca na miesiąc jest coraz mniej

Podobnie jak w poprzednich miesiącach, ponad połowę ofert dostępnych na OTOMOTO stanowiły samochody z silnikiem benzynowym. Miesiąc do miesiąca zmniejsza się jednak oferta dostępnych diesli: w lipcu odnotowano spadek o 0,7 p.p. w porównaniu do czerwca 2024 i o 1,4% w porównaniu do maja 2024. Oferty sprzedaży aut z benzyną i dieslem znajdują swoich nabywców w podobnym czasie. Potrzebny na sprzedaż okres uzależniony jest m.in. od tego, czy ogłoszenie pochodzi od sprzedawcy indywidualnego (wówczas to średnio 41 dni), czy biznesowego (43-44 dni). Jednym z czynników wpływających na szybszą sprzedaż aut przez użytkowników indywidualnych jest wystawianie przez nich bardziej przystępnych cenowo modeli - średnia cena wszystkich pojazdów wystawionych przez prywatnych sprzedawców jest niemal 30 tysięcy złotych niższa niż średnia cena samochodów pochodzących od profesjonalnych sprzedających na OTOMOTO.

Rosną średnie ceny samochodów 

W lipcu, w celu poszukiwania samochodu, motocykla lub części OTOMOTO odwiedziło 23 miliony użytkowników, którzy średnio poświęcali na przeglądanie strony ponad 11 minut. W tym czasie blisko 13 razy “przeklikiwali” stronę, szukając ogłoszeń najbardziej odpowiadających ich oczekiwaniom. Osoby wykorzystujące filtry najczęściej wybierały markę (84%) i model (71%). Średnie ceny samochodów wystawianych na platformie, w porównaniu do poprzedniego miesiąca są nieco wyższe - samochody wystawiane w lipcu przez profesjonalnych sprzedających były o około 5% wyższe, a przez osoby prywatne sprzedające swoje pojazdy - o około 3% wyższe niż te, które pojawiły się wcześniej na platformie.

Coraz wyższe kredyty na zakup samochodu

Utrzymująca się wysoka podaż samochodów (+18% r/r) jest przede wszystkim rezultatem aktywności klientów indywidualnych, którzy coraz częściej finansują swoje zakupy przy pomocy kredytów o rosnącej wartości. Kolejny miesiąc z rzędu wzrosła średnia kwota zobowiązań zaciąganych za pośrednictwem OTOMOTO Pay na zakup samochodu. W lipcu średnia wysokość kredytu wyniosła 45,7 tysiąca złotych. To wzrost o 2,5% w porównaniu do czerwca tego roku, gdy średnia wynosiła 44,6 tysiąca złotych. Podobnie, jak w czerwcu, średnia wysokość zobowiązań zaciąganych na zakup samochodu przez kobiety (46,2 tys.zł) przewyższała średnią wartość kredytów, na które decydowali się mężczyźni (45,5 tys. zł). Kobiety stanowiły 30% osób zainteresowanych kredytem na zakup auta.

Magda Worytko

PR Manager, OTOMOTO

 

 

 

 

 

Udostępnij

Aktualizacje w Twojej skrzynce pocztowej

Klikając "Subskrybuj", potwierdzam, że zapoznałem się z Polityka prywatności i wyrażam na nią zgodę.

Więcej o OTOMOTO

O OTOMOTO

OTOMOTO działa w Polsce od 2004 roku i jest częścią Grupy OLX – globalnej sieci serwisów ogłoszeniowych, w której skład wchodzą także m.in. Autovit w Rumunii, Standvirtual w Portugalii, a także OLX czy Fixly. Współpraca w ramach grupy pozwala na wymianę doświadczeń i wdrażanie najlepszych praktyk, co wzmacnia rozwój platformy na rynkach lokalnych. Z OTOMOTO korzysta co miesiąc prawie 14 milionów użytkowników, poszukujących samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, maszyn rolniczych oraz części motoryzacyjnych.

OTOMOTO tworzy ekosystem narzędzi wspierających obie strony rynku motoryzacyjnego. Kupującym oferuje rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo i komfort wyboru – od raportów historii pojazdu i ocen sprzedających, po zdalne inspekcje techniczne i weryfikację danych w CEPiK. Sprzedającym zapewnia narzędzia do promocji i rozwoju biznesu, zarówno w segmencie aut używanych, jak i nowych, wspierając profesjonalizację i podnoszenie jakości rynku. Jednocześnie platforma zapewnia wiedzę o branży – regularnie publikuje raport OTOMOTO Insights, który w oparciu o dane własne i instytucji publicznych (m.in. CEPiK, GUS, NBP) prezentuje obraz kondycji rynku w Polsce i wspiera świadome decyzje zakupowe oraz biznesowe.

Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, transparentności i zaufaniu budowanemu wśród użytkowników OTOMOTO stało się nie tylko jedną z wiodących motoryzacyjnych platform ogłoszeniowych w Polsce, ale także aktywną społecznością kierowców i sprzedających oraz partnerem w rozwoju nowoczesnej i zrównoważonej mobilności.

Kontakt

otomoto.pl