Premiera Raportu OTOMOTO PAY & OTOMOTO LEASE: Finansowanie samochodów nowych i używanych w Polsce

Kompleksowy raport OTOMOTO PAY & OTOMOTO LEASE to zbiór informacji szczególnie istotnych z punktu widzenia profesjonalnych uczestników rynku. W opracowaniu znajdziemy preferencje Polaków związane z zakupem i finansowaniem pojazdów, a także kluczowe trendy, które kształtują rynek motoryzacyjny. Raport powstał w oparciu o dane własne OTOMOTO oraz badanie przeprowadzone przez dom badawczy Minds&Roses. 

  • Wybór samochodu to mieszanka emocji i racjonalnych kalkulacji. Choć 47% respondentów marzy o nowym aucie, tylko 39% planuje jego zakup. Większość rejestracji w 2024 r., podobnie, jak w poprzednich latach dotyczyła aut używanych.
  • Tradycyjna forma finansowania, czyli gotówka pozostaje dominującą formą płatności przy zakupie samochodów używanych do 50 tys. zł. Przy droższych pojazdach popularność zyskują leasing, kredyt i inne nowoczesne formy finansowania.
  • Kupujący deklaratywnie interesują się droższymi autami, ale w praktyce przeglądają tańsze oferty. Największe różnice widoczne są w najniższych przedziałach cenowych.
  • SUV-y nadal królują wśród poszukiwanych modeli, a Toyota pozostaje najczęściej wybieraną marką nowych aut. Audi dominuje wśród importowanych pojazdów używanych.
  • Chociaż samochody elektryczne to wciąż nisza, ich sprzedaż w Polsce w przyszłości napędzać będą regulacje unijne i wzrost dostępności pojazdów w wyniku pojawienia się tańszych alternatyw chińskich marek.

Analiza raportu pozwala dostrzec zmiany w podejściu Polaków do zakupu i finansowania samochodów, w tym rosnącą świadomość zalet alternatywnych form płatności, takich jak kredyt, leasing czy wynajem długoterminowy.

Nowoczesne formy finansowania zakupu pojazdów zwiększają dostępność nowszych samochodów dla szerokiego grona kierowców, a więc stwarzają realną szansę na obniżenie średniej wieku pojazdów w Polsce. To proces, bo Polacy są unijnymi liderami w liczbie posiadanych samochodów na mieszkańca, a średnia wieku aut to blisko 15 lat. Obniżenie tej średniej przyniosłoby większy komfort i bezpieczeństwo jazdy, a także pomogłoby skuteczniej odpowiadać na wyzwania związane z ochroną klimatu – Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO/ OLX Group.

Wybór samochodu: emocje, kalkulacje i bariery

Zakup samochodu to decyzja, podczas podejmowania której Polacy balansują pomiędzy marzeniami a możliwościami ekonomicznymi. Aż 47% respondentów badania zrealizowanego przez Minds & Roses (na próbie kierowców w wieku 25+ deklarujących chęć zmiany auta w ciągu 12 miesięcy) chciałoby posiadać nowe auto, jednak tylko 39% planuje jego zakup w najbliższym czasie. Jednocześnie zdecydowana większość rejestrowanych pojazdów w Polsce to samochody używane, co świadczy o ograniczeniach budżetowych wielu kupujących. Proces poszukiwań pojazdu jest dynamiczny – na początku kupujący rozważają kilka marek i modeli, ale w miarę analizowania dostępnych ofert zawężają wybór do jednego, najbardziej wykalkulowanego rozwiązania.

Internet pierwszym krokiem na ścieżce zakupowej 

Dane jasno wskazują, że ponad 50% więcej osób zaczyna poszukiwania auta w serwisach ogłoszeniowych niż na stronach dealerskich. OTOMOTO pozostaje wiodącą platformą w Polsce, szczególnie wśród osób w wieku od 35 do 54 lat, z przewagą użytkowników płci męskiej.

Finansowanie samochodów: gotówka czy kredyt?

Preferencje dotyczące formy finansowania różnią się w zależności od ceny i wieku pojazdu. W przypadku samochodów używanych do 50 tys. zł gotówka wciąż jest najpopularniejszą formą płatności. Jednak w przypadku droższych aut coraz większym zainteresowaniem cieszą się kredyt, leasing oraz wynajem długoterminowy. Analiza realnych wyszukiwań na OTOMOTO pokazuje, że kupujący często deklarują zainteresowanie droższymi autami, ale w praktyce najczęściej przeglądają tańsze oferty, zwłaszcza w najniższym przedziale cenowym.

6 na 10 wniosków o finansowanie kończy się sukcesem

Blisko połowa wniosków o finansowanie dotyczy samochodów powyżej 10-letnich, mimo że takie pojazdy stanowią zaledwie 11% wyszukiwań na platformie. Całkowity koszt kredytu oraz wysokość raty są najważniejszymi czynnikami dla osób wnioskujących o finansowanie. Najwięcej pozytywnych decyzji kredytowych uzyskują osoby w wieku od 35 do 44 lat. Warto także podkreślić, że aż 6 na 10 wniosków o finansowanie kończy się pozytywną decyzją, a odsetek ten rośnie wraz z wiekiem wnioskujących. W przypadku samochodów z wyższych przedziałów cenowych (powyżej 200 tys. zł), przyznawane kwoty finansowania są bardzo zbliżone do wnioskowanych, z wyjątkiem aut klasy premium.

Nadal stawiamy na SUV-y

Preferencje motoryzacyjne Polaków są dość stabilne. SUV-y pozostają najczęściej wybieraną kategorią aut, niezależnie od formy zakupu. Wśród nowych samochodów największą popularnością cieszy się Toyota, natomiast w kategorii aut używanych z importu prym wiedzie Audi. Co ciekawe, w przypadku samochodów używanych modele najczęściej oglądane na OTOMOTO pokrywają się z modelami, na które najczęściej wnioskuje się o finansowanie - widać spójność między preferencjami a faktycznymi decyzjami zakupowymi.

Elektromobilność 

Samochody EV są najczęściej kupowane przez firmy, podczas gdy ich zakup na potrzeby prywatne pozostaje sporadyczny. Największy popyt na pojazdy elektryczne odnotowano wśród osób w średnim wieku o dochodach w przedziale od 8 do 18 tys. zł miesięcznie. Zmniejszenie się liczby wniosków o finansowanie zakupu pojazdów elektrycznych to wynik ​ zawieszenia wypłat środków z programu „Mój Elektryk” na leasing samochodów. Firmy, będące głównymi nabywcami takich pojazdów, postrzegały dopłaty jako istotny czynnik zachęcający do wyboru aut elektrycznych.

Finansowanie samochodów w Polsce - raport OTOMOTO.pdf

PDF - 3.0 Mb

Magda Worytko

PR Manager, OTOMOTO

 

 

Aktualizacje w Twojej skrzynce pocztowej

Klikając "Subskrybuj", potwierdzam, że zapoznałem się z Polityka prywatności i wyrażam na nią zgodę.

Więcej o OTOMOTO

OTOMOTO to platforma należąca do Grupy OLX, skupiająca wokół siebie ekosystem narzędzi wspierających w zakupie i sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych, a także pojazdów ciężkich i maszyn rolniczych oraz części motoryzacyjnych. Co miesiąc z platformy korzysta prawie 14 milionów użytkowników według uśrednionych danych z okresu lipiec-grudzień 2023 (dane Google Analytics).

Kontakt

otomoto.pl