Skip to Content
Powrót na tron po trzech latach. Czy ekotrendy dotarły na polski rynek motoryzacyjny?

Powrót na tron po trzech latach. Czy ekotrendy dotarły na polski rynek motoryzacyjny?

OTOMOTO publikuje raport Internetowy Samochód Roku

Wprowadzenie

Polacy cały czas najbardziej ufają samochodom produkowanym w Niemczech. Właśnie one od lat okupują najwyższe miejsca rankingu Internetowy Samochód Roku przygotowywanego przez OTOMOTO. Publikacja pozwala na szerokie spojrzenie na krajowy rynek motoryzacyjny, który jest szóstym największym w Europie pod względem liczby zarejestrowanych pojazdów. W ciągu 12 miesięcy dochodzi tu do ponad 3 milionów transakcji, z czego zdecydowaną większość stanowią te z rynku wtórnego.

W każdej edycji autorzy poruszają też nieszablonowe i interesujące wątki motoryzacyjne oparte o dane przygotowane przez analityków serwisu. Mowa o wnikliwej analizie poszukiwań i wystawień ofert w OTOMOTO. Rok temu na tapecie były motoryzacyjne marzenia Polaków. Tym razem na warsztat trafił temat w ostatnich miesiącach niezwykle gorący: czy Polacy wybierają ekologicznie? Dynamicznie rosnący import samochodów używanych z USA, czy wzrost popularności SUV-ów nie pozwalają odpowiedzieć twierdząco.

Krajowy rynek samochodów z drugiej ręki potrzebuje zmian, których celem jest podniesienie poziomu świadomości konsumenta i odmłodzenie floty pojazdów. Dlaczego? Po krajowych drogach jeżdżą coraz starsze samochody, importujemy podobnie: te coraz bardziej leciwe. Ich średni wiek z roku na rok rośnie, co w dobie bogacenia się społeczeństwa jest dość zaskakujące. Konsekwencje dotykają sfery ekonomii, bezpieczeństwa i ekologii. W opublikowanym jesienią przez OTOMOTO raporcie, autorzy wskazali na pierwszą pozafinansową przyczynę tego stanu rzeczy - asymetrię informacji.

Więcej tutaj >>>

Jak walczyć z asymetrią informacji? Tylko przez zwiększanie dostępu do wiedzy i budowanie świadomości. Rynek musi stać się bardziej transparentny. Chodzi o to, by kupujący decydował się na zakup biorąc pod uwagę nie tylko niską cenę pojazdu, ale również wiele innych zmiennych, w tym jego historię i stan techniczny. Mowa zatem o świadomości potencjalnych nabywców i korzystaniu przez nich z prawa do informacji o oferowanym aucie. Kluczem do tych drzwi jest m.in. upublicznienie VIN, który umożliwia weryfikację dotychczasowej eksploatacji samochodu. Podczas oficjalnej prezentacji raportu Internetowy Samochód Roku przedstawiciele OTOMOTO zapowiedzieli wprowadzenie obowiązkowej publikacji VIN w ogłoszeniach zamieszczanych w ich serwisie już od 2 marca br.

Wyniki raportu Internetowy Samochód Roku

Rynek wtórny samochodów osobowych

Preferencje zakupowe Polaków na przestrzeni ostatniej dekady zmieniały się nieznacznie. Zwłaszcza gdy mowa o rynku wtórnym samochodów osobowych. Tu zdecydowany prym wiodą pojazdy produkowane za naszą zachodnią granicą. Zaskoczeń brak. Na podium od 2016 roku rotują się między sobą Audi, BMW i Volkswagen. Nie inaczej jest tym razem, a zwycięzcą kategorii został model Audi A4. Tym samym notuje powrót na tron po 2 latach liderowania najpopularniejszego modelu BMW. Co ciekawe - gdyby wziąć pod lupę pierwszą piątkę, to flagowe modele marek rodem z Inglostadt i Monachium (Audi A4 i A6, BMW Serii 3 i Serii 5) interesują statystycznie co dziesiątego poszukującego.

Rynek nowych samochodów osobowych

Wzorem poprzedniego roku w kategorii nowych samochodów osobowych mamy do czynienia z przebojowym skokiem na pierwsze miejsce. Po krótkiej przerwie liderem zestawienia zostaje Fiat Tipo, który nie tylko detronizuje Dacię Duster, ale w asyście z niezwykle mocnej Skody Octavii (2. miejsce utrzymuje od 2017 roku) zrzuca ją na ostatni stopień podium. Duże zainteresowanie może budzić obecność w tym rankingu Mercedesa GLC. Prawdopodobnie należy go jednak potraktować jak wyjątek potwierdzający regułę, że Polacy poszukują samochodów przede wszystkim budżetowych.

Rynek wtórny samochodów dostawczych

Król jest tylko jeden. Tak należałoby podsumować zestawienie zainteresowania samochodami dostawczymi w 2019 roku. Ponownie bowiem  zwycięstwo odnosi Fiat Ducato. Za nim najczęściej wyszukiwanym pojazdem tej kategorii jest Renault Master. Status quo od 2018 roku do tego punktu zachowane. Na podium powrót notuje jednak Mercedes Sprinter. 

Rynek nowych samochodów dostawczych

Roszada i to wcale nic nie znacząca. Dzięki gigantycznemu skokowi zainteresowania nowym Sprinterem, Mercedes-Benz jest bezapelacyjnym liderem zestawienia nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony. Wyszukiwało go niespełna 15% kupujących, a w konfrontacji z konkurencją jest to wynik znakomity. Dlaczego? Bo liczba wyszukań w OTOMOTO już dla drugiego Iveco Daily, czy trzeciego Volkswagena Craftera stanowiła dla każdego z tych modeli… poniżej 10%! 

Zobacz pełny raport Interenetowy Samochód Roku ’19 >>>

Więcej o OTOMOTO

OTOMOTO to wiodący w Polsce ogłoszeniowy portal motoryzacyjny. W 2021 roku każdym miesiącu odwiedza go średnio prawie 8 milionów internautów, którzy poszukują w nim samochodów, motocykli, pojazdów użytkowych i maszyn ciężkich. Generują przy tym niespełna 400 milionów odsłon (Gemius).