OTOMOTO analizuje motoryzacyjne preferencje Polaków w raporcie „Internetowy Samochód Roku 2022”

Wzrost cen samochodów używanych o średnio 26%, powiększenie się o 1/3 floty samochodów elektrycznych w Polsce, dominacja marek niemieckich i efekt Roberta Lewandowskiego – to wszystko wynika z analizy motoryzacyjnych preferencji Polaków w 2022 roku. OTOMOTO po raz kolejny prezentuje raport „Internetowy Samochód Roku”, opierając wnioski na danych z platformy, którą w ubiegłym roku odwiedzało średnio 8 milionów użytkowników miesięcznie.

Raport Internetowy Samochód Roku 2022 w całości jest dostępny na stronie: https://motopedia.otomoto.pl/jakich-aut-szukamy-najczesciej-wymarzony-samochod-uzywany-polakow-raport-isr-2022/

Miniony rok był inny niż przewidywały to prognozy z 2021 roku. Choć pandemia przestała znacząco oddziaływać na rynek, mocno wpłynęła na niego w Ukrainie – jej skutki można było zauważyć zarówno w kontekście dostępności samochodów, jak i ostrożniejszych decyzji kupujących, często dyktowanych ich coraz trudniejszą sytuacją ekonomiczną. W niemal całej Europie spadła liczba rejestracji samochodów nowych, co naturalnie przełożyło się na ograniczenie podaży samochodów używanych.

Kilkunastoletni, czarny, najlepiej niemiecki – jakich samochodów używanych szukali Polacy w 2022?

Trudności z dostępem do samochodów nowych, spowodowały przekierowanie uwagi wielu kierowców na pojazdy używane – także te z zagranicy. Wzrósł średni wiek sprowadzanych pojazdów, który wyniósł ponad 12 lat, natomiast w przypadku modeli z silnikami benzynowymi było to aż 13 lat. Raport ISR 2022 potwierdza obserwowaną od wielu lat tendencję. Również w 2022 roku dużym zainteresowaniem cieszyły się samochody z wysokim przebiegiem - więcej niż ⅕ wyświetleń dotyczyła pojazdów o przebiegu od 150 do 200 tysięcy kilometrów. Spore zainteresowanie wzbudzały też samochody 10-letnie i starsze – ponad ¼ przeglądających oferty używanych aut w OTOMOTO wyświetliła oferty sprzedaży aut w wyprodukowanych w latach 2008-2012. To świadczy o poszukiwaniu oszczędności już na etapie kupowania kolejnego samochodu, co było wyzwaniem choćby dlatego, że ceny używanych aut w 2022 roku poszły w górę o średnio 26% w porównaniu do poprzedniego roku.

Niezmienne w preferencjach polskich kierowców pozostaje zamiłowanie do samochodów z Niemiec. To zza zachodniej granicy pochodziła więcej niż połowa importowanych do Polski aut używanych. Sympatie Polaków widać też w wyborze modeli i marek. Pierwsza dziesiątka najpopularniejszych modeli według ISR 2022 jest niemal identyczna, jak w poprzednim roku. Na swoich pozycjach utrzymali się zeszłoroczni liderzy – BMW serii 3, Audi A4 i BMW serii 5. Do zmiany doszło tylko na 9. pozycji – z zestawienia wypadł Ford Focus, a jego miejsce zajął Mercedes klasy E. Top 10 najpopularniejszych samochodów używanych w 2022 roku to modele pochodzące od niemieckich producentów.

Raport „Internetowy Samochód Roku 2022” potwierdza także klasyczny gust polskich kierowców – wśród przeglądanych, używanych samochodów najczęściej wyświetlane były auta w kolorze czarnym (27,4% wyświetleń), dalej w kolorze białym (14,4%) i szarym (14,3%).

Najpopularniejsze nowe modele w 2022 roku – być jak Robert Lewandowski

O popularności nowych samochodów w 2022 roku decydowała ich dostępność na rynku – m.in. ze względu na krótszy niż w przypadku innych modeli czas oczekiwania, na dwóch czołowych miejscach wśród najczęściej wyświetlanych nowych samochodów w OTOMOTO znalazły się Kia Sportage i Hyundai Tuscon. Tegoroczny lider - Kia Sportage - w raporcie za rok 2021 nie znalazł się nawet w pierwszej dziesiątce. Ta sama sytuacja dotyczy trzeciego najczęściej wyświetlanego samochodu w OTOMOTO – Cupry Formentor – oficjalnego modelu klubu FC Barcelona, do którego w lipcu 2022 roku dołączył Robert Lewandowski.

Najpopularniejsze modele nowych samochodów wpisują się w ulubiony typ nadwozia kierowców w Polsce. Po raz kolejny został on zdominowany przez SUV-y, których szukało aż 48,5% przeglądających oferty sprzedaży nowych modeli samochodów w OTOMOTO.

Coraz więcej elektryków – rośnie liczba rejestracji i podaż samochodów zeromisyjnych

Popularność i podaż samochodów elektrycznych są ściśle ze sobą związane – w ciągu ostatnich 5 lat widać znaczące wzrosty w tej kategorii. Tylko w samym roku 2022 flota samochodów elektrycznych jeżdżących po polskich drogach urosła o 33%. Jednocześnie zwiększyła się podaż samochodów w pełni elektrycznych – liczba ofert sprzedaży nowych aut zeroemisyjnych wzrosła o 39%. Z kolei w przypadku używanych było ich o 37% w porównaniu z rokiem 2021.

W roku 2022 w OTOMOTO znalazło się o 26% więcej ofert sprzedaży używanych hybryd. Jednak ze względu na przerwane łańcuchy dostaw, spowodowane wojną w Ukrainie o 17% zmniejszyła się dostępność nowych samochodów hybrydowych.

W liczbie wyświetleń ofert samochodów niskoemisyjnych widać dużą dysproporcję zainteresowania pomiędzy pojazdami nowymi i używanymi. Elektryki i hybrydy łącznie wygenerowały 18,6% wyświetleń ogłoszeń dotyczących nowych samochodów w OTOMOTO w 2022 roku. W tym samym czasie używane samochody na prąd lub z hybrydowym układem napędowym zainteresowały jedynie 2,74% szukających używanego auta na platformie.

Wysoki wskaźnik wyświetleń elektryków wśród nowych samochodów jest wyraźnym sygnałem tempa rozwoju tej kategorii. Dla porównania, w 2018 roku odsetek wyszukań samochodów elektrycznych wśród ofert sprzedaży nowych aut wynosił zaledwie 1,5%. Jedną z najważniejszych przyczyn wzrostu zainteresowania samochodami zeroemisyjnymi jest decyzja Komisji Europejskiej dotycząca zakazu rejestracji nowych pojazdów z silnikiem spalinowym po 2035 roku.

Motoryzacyjny profil kierowców w Polsce

Na podstawie danych z platformy i wyborów użytkowników OTOMOTO, raport „Internetowy Samochód Roku 2022” określa profil kierowców w naszym kraju. Między innymi z wysokiego zainteresowania automatyczną skrzynią biegów (78,3% wyświetleń nowych samochodów) wynika coraz wyższa skłonność Polaków do wygody. Z kolei z rosnącego zainteresowania różnymi formami finansowania, w tym wynajmem długoterminowym – otwartość na użytkowanie pojazdu, bez tytułu własności.

Więcej o tym, co mówią o kierowcach nad Wisłą ich motoryzacyjne wybory - także te dotyczące samochodów za więcej niż 2 miliony złotych, jak również kamperów i motocykli, można przeczytać w najnowszym raporcie “Internetowy Samochód Roku 2022”.

Magda Worytko

PR Manager, OTOMOTO

27022023_OTOMOTO analizuje motoryzacyjne preferencje Polaków w raporcie Internetowy Samochód Roku 2022_informacja prasowa.docx

DOCX 32 KB

 

 

 

 

Udostępnij

Aktualizacje w Twojej skrzynce pocztowej

Klikając "Subskrybuj", potwierdzam, że zapoznałem się z Polityka prywatności i wyrażam na nią zgodę.

Więcej o OTOMOTO

O OTOMOTO

OTOMOTO działa w Polsce od 2004 roku i jest częścią Grupy OLX – globalnej sieci serwisów ogłoszeniowych, w której skład wchodzą także m.in. Autovit w Rumunii, Standvirtual w Portugalii, a także OLX czy Fixly. Współpraca w ramach grupy pozwala na wymianę doświadczeń i wdrażanie najlepszych praktyk, co wzmacnia rozwój platformy na rynkach lokalnych. Z OTOMOTO korzysta co miesiąc prawie 14 milionów użytkowników, poszukujących samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, maszyn rolniczych oraz części motoryzacyjnych.

OTOMOTO tworzy ekosystem narzędzi wspierających obie strony rynku motoryzacyjnego. Kupującym oferuje rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo i komfort wyboru – od raportów historii pojazdu i ocen sprzedających, po zdalne inspekcje techniczne i weryfikację danych w CEPiK. Sprzedającym zapewnia narzędzia do promocji i rozwoju biznesu, zarówno w segmencie aut używanych, jak i nowych, wspierając profesjonalizację i podnoszenie jakości rynku. Jednocześnie platforma zapewnia wiedzę o branży – regularnie publikuje raport OTOMOTO Insights, który w oparciu o dane własne i instytucji publicznych (m.in. CEPiK, GUS, NBP) prezentuje obraz kondycji rynku w Polsce i wspiera świadome decyzje zakupowe oraz biznesowe.

Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, transparentności i zaufaniu budowanemu wśród użytkowników OTOMOTO stało się nie tylko jedną z wiodących motoryzacyjnych platform ogłoszeniowych w Polsce, ale także aktywną społecznością kierowców i sprzedających oraz partnerem w rozwoju nowoczesnej i zrównoważonej mobilności.

Kontakt

otomoto.pl