„On the Road to Mass-Market” - Agnieszka Czajka na Kongresie Nowej Mobilności o wyzwaniach stojących przed rynkiem EV

W trakcie Kongresu Nowej Mobilności, Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO/OLX Group zaprezentowała Keynote „On the Road to Mass-Market”. W swoim wystąpieniu skupiła się na analizie czynników utrudniających dynamiczny rozwój elektromobilności w Polsce. Wskazane przez nią trzy główne obszary, które powinny zostać zaadresowane najpilniej, to infrastruktura, dostępność cenowa oraz postrzeganie aut elektrycznych. Wszystkie te tematy zostały także przedyskutowane przez Agnieszkę Czajkę z przedstawicielami marek automotive w panelu “On the Path to e-mobility - Conditions and Terms”. 

Pojazdy elektryczne zarejestrowane w Polsce stanowią obecnie jedynie około 0,12% globalnej floty tych pojazdów poruszających się po drogach. Pomimo dynamicznych, kilkudziesięcioprocentowych wzrostów rok do roku, flota EV nadal pozostaje niszowym segmentem. 

Agnieszka Czajka podczas swojego wystąpienia na Kongresie Nowej Mobilności wskazała co wpływa na kształt polskiego rynku motoryzacyjnego i podkreśliła, że rozwój elektromobilności wymaga holistycznego podejścia. W następującym po wystąpieniu panelu “On the Path to e-mobility - Conditions and Terms”, wraz z innymi ekspertami dyskutowała o różnych perspektywach i możliwych rozwiązaniach zbliżających flotę EV do użytkowników.

Infrastruktura

Publikowany przez PSNM “Licznik AFIR” jednoznacznie pokazuje, że infrastruktura ładowania nad Wisłą jest niewystarczająca. Biorąc pod uwagę spodziewany, bardzo dynamiczny rozwój floty BEV w kolejnych latach, rozbudowa infrastruktury powinna zdecydowanie przyspieszyć, a łączna moc stacji wzrosnąć ponad 12-krotnie do 2035 roku. 

Na ograniczoną popularność pojazdów zeroemisyjnych wpływają także negatywne doświadczenia użytkowników publicznych stacji, co wskazali uczestnicy badania przeprowadzonego przez dom badawczy Minds & Roses dla OTOMOTO.

Oprócz dynamicznego rozwoju stacji ładowania niezbędny jest rozwój aftermarketu EV - dostęp do wykwalifikowanych mechaników i serwisów specjalizujących się w naprawach pojazdów elektrycznych. 

Dostępność 

Barierę stanowi wysoki koszt zakupu nowego pojazdu i szybki spadek jego wartości. Dodatkowo od września wstrzymano nabór w ścieżce leasingowej programu “Mój Elektryk”, co wyraźnie wpłynęło na spadek zainteresowania zakupem EV wśród firm, które odpowiadają za ponad 80 proc. rejestracji aut elektrycznych w Polsce. 

Według danych OTOMOTO Insights, choć używane EV wyglądają znacznie korzystniej pod kątem finansowej dostępności, to nadal stanowią mniej niż 2% wszystkich ogłoszeń na platformie. Z badania zrealizowanego w czerwcu br. na użytkownikach OTOMOTO wynika tymczasem, że gdyby zostały wprowadzone dopłaty do używanych EV zainteresowanie zakupem używanego elektryka wzrosłoby o 22 p.p. z poziomu 23% do 45%. Można zatem wywnioskować, że wprowadzenie dopłat do zakupu używanych samochodów elektrycznych znacznie przyspieszyłoby zwiększenie liczby pojazdów EV na polskich drogach.

  • W kontekście dostępności cenowej aut elektrycznych optymizmem napawa coraz silniejsza obecność chińskich marek w Europie. Jestem pewna, że ich konkurencyjna oferta zrewolucjonizuje dotychczasowy rynek EV i mam nadzieję, że zmobilizuje to wielu kupujących do zmiany auta właśnie na model elektryczny. Ekonomiczne, a jednocześnie jakościowe pojazdy wyposażone w najnowsze technologie to z perspektywy klienta szansa na łagodne wejście na zeroemisyjną ścieżkę. Myślę, że w ciągu najbliższych miesięcy obok Tesli będziemy zauważać na naszych drogach marki z Chin ​  - mówiła Agnieszka Czajka. 

Postrzeganie aut elektrycznych i edukacja

Trzecim kluczowym aspektem w kontekście budowania masowego rynku EV jest społeczne nastawienie do pojazdów elektrycznych. W Polsce nadal krąży wiele mitów na temat aut elektrycznych, takich jak obawy o szybkie zużycie baterii, ograniczenia związane z ładowaniem czy bezpieczeństwo użytkowania. Jako społeczeństwo mamy zbyt małe doświadczenie związane z użytkowaniem EV. Niespełna 30% Polaków zna kogoś kto posiada EV. 

Brak wiedzy często prowadzi do nieuzasadnionych obaw blokujących rozwój nowych rozwiązań i technologii. Konieczne jest eliminowanie licznych mitów narosłych wokół elektromobilności oraz nieustanne edukowanie wszystkich uczestników rynku na temat korzyści związanych z posiadaniem pojazdów elektrycznych. OTOMOTO od lat angażuje się w popularyzację EV poprzez dyskusje i wydarzenia dotyczące tego tematu - takie, jak Kongres Nowej Mobilności. Uczestnicy wydarzenia mogli sprawdzić stan swojej wiedzy o pojazdach zeroemisyjnych na stoisku OTOMOTO. Marka przygotowała interaktywny i angażujący test, zbudowany w oparciu o opublikowany w czerwcu tego roku wspólnie z PSNM oraz Fundację EV Klub Polska Poradnik „EV z drugiej ręki”. 

Kongres Nowej Mobilności to największa konferencja branżowa w regionie CEE dla praktyków i ekspertów rynku pojazdów elektrycznych - miejsce wymiany wiedzy, doświadczeń i idei dla kluczowych interesariuszy sektora zeroemisyjnych technologii w transporcie z całej Europy.

Magda Worytko

PR Manager, OTOMOTO

 

 

 

Aktualizacje w Twojej skrzynce pocztowej

Klikając "Subskrybuj", potwierdzam, że zapoznałem się z Polityka prywatności i wyrażam na nią zgodę.

Więcej o OTOMOTO

OTOMOTO to platforma należąca do Grupy OLX, skupiająca wokół siebie ekosystem narzędzi wspierających w zakupie i sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych, a także pojazdów ciężkich i maszyn rolniczych oraz części motoryzacyjnych. Co miesiąc z platformy korzysta prawie 14 milionów użytkowników według uśrednionych danych z okresu lipiec-grudzień 2023 (dane Google Analytics).

Kontakt

otomoto.pl