Motoryzacja trzyma kurs: wysoki wzrost w sektorze mimo słabnących nastrojów konsumenckich

  • Makroekonomia: wzrost w sektorze motoryzacyjnym o 18,4% r/r według danych GUS, mimo spadku nastrojów konsumenckich.
  • Stabilizacja rynku aut używanych: liczba aktywnych ogłoszeń wzrosła o 4,5% m/m, wskaźnik MDS skrócił się o 3 dni.
  • Zainteresowanie nowymi autami rośnie: wskaźnik liczby kupujących +21 p.p. r/r; wzrost liczby ogłoszeń w przedziale 100–150 tys. zł.
  • Sezonowy boom na motocykle: wzrost liczby ogłoszeń o 14% r/r, wskaźnik kupujących osiągnął 227% wartości styczniowej roku 2024.
  • Deklaracje zakupowe: 9,42% Polaków planuje zakup samochodu w ciągu najbliższych 12 miesięcy (dane GUS).

W kwietniu 2025 sektor motoryzacyjny pozostał odporny na spadające nastroje konsumenckie i świąteczne spowolnienie. Choć liczba rejestracji samochodów nowych zmniejszyła się miesiąc do miesiąca, to cały rynek notuje wyraźne oznaki ożywienia. Dane OTOMOTO Insights wskazują m.in. na rosnącą aktywność użytkowników w obszarze pojazdów używanych i motocykli.

Popyt mimo pesymizmu

Wbrew trendom konsumenckim, które wg danych GUS wykazują dalszy spadek nastrojów (-16,5 w kwietniu, -1,3 p.p. m/m), sektor motoryzacyjny notuje wyraźne ożywienie. Wzrost o 18,4% r/r wobec marca 2024 dla całej kategorii (samochody osobowe, motocykle i części) jest najwyższy od początku roku. Wpływ na to może mieć zarówno efekt niższej bazy z 2024 roku, jak i oczekiwania na planowaną obniżkę stóp procentowych, która finalnie została przez NBP ogłoszona 7 maja.

Auta używane: szybciej i drożej

W kwietniu średnia dzienna liczba ogłoszeń samochodów używanych wzrosła o 4,5% m/m, a wskaźnik MDS (Market Days Supply) skrócił się z 66 do 63 dni. To oznacza większy popyt i szybszą rotację. Szczególnie interesujący jest wzrost udziału najtańszych pojazdów do 20 tys. zł – o 0,7 p.p. m/m, co pokazuje większą aktywność nabywców budżetowych. Mediana cen ogłoszeń w skali kraju wzrosła o 100 zł m/m, ze szczególnie dużymi zwyżkami w woj. dolnośląskim (+2300 zł). Analizując dynamikę średnich cen, kwiecień był pierwszym miesiącem od lipca 2024 roku, kiedy średnie ceny pojazdów sprzedających biznesowych rosły szybciej niż użytkowników indywidualnych.

Nowe auta: zmiana w strukturze cenowej

Choć liczba rejestracji samochodów nowych spadła o 12% m/m, w ujęciu rocznym rynek pozostaje w trendzie wzrostowym (+3% r/r, styczeń–kwiecień). Dane z OTOMOTO pokazują +21 p.p. r/r we wskaźniku liczby kupujących. Szczególnie wyraźny jest wzrost ofert w segmencie 100–150 tys. zł, który zyskał +4,5 p.p. r/r, stanowiąc dziś 28% całej oferty. Wyraźnie rośnie również udział hybryd i plug-inów, przy jednoczesnym spadku udziału benzyny (-7,4 p.p. r/r).

Motocykle: sezon w pełni

Sezonowy wzrost aktywności w kategorii jednośladów widoczny jest nie tylko w liczbie ogłoszeń (+5% m/m, +14% r/r), ale też w intensywnym wzroście wskaźnika kupujących, który osiągnął 227% względem stycznia. To o 25 p.p. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

OTOMOTO: wiedza, dane, decyzje

W kwietniu OTOMOTO odwiedziło 13,3 mln użytkowników. Dane takie jak MDS, struktura cenowa czy typ paliwa stają się kluczowe w zarządzaniu stockiem i podejmowaniu decyzji zakupowych. Kwiecień pokazał, że mimo sezonowości, nastrojów i zmienności makro, rynek motoryzacyjny w Polsce rośnie – a platformy takie jak OTOMOTO stają się dla uczestników rynku realnym źródłem przewagi konkurencyjnej.

Aktualizowany co miesiąc raport OTOMOTO Insights podsumowuje bieżącą kondycję rynku motoryzacyjnego w Polsce, w oparciu o dane własne platformy, a także informacje z CEPiK, GUS i NBP. Cały raport można przeglądać online na stronie: otomotoinsights.pl

Kalina Stawiarz

Kalina Stawiarz

Senior PR & Marketing Manager, OTOMOTO

 

 

 

 

 

Udostępnij

Aktualizacje w Twojej skrzynce pocztowej

Klikając "Subskrybuj", potwierdzam, że zapoznałem się z Polityka prywatności i wyrażam na nią zgodę.

Więcej o OTOMOTO

O OTOMOTO

OTOMOTO działa w Polsce od 2004 roku i jest częścią Grupy OLX – globalnej sieci serwisów ogłoszeniowych, w której skład wchodzą także m.in. Autovit w Rumunii, Standvirtual w Portugalii, a także OLX czy Fixly. Współpraca w ramach grupy pozwala na wymianę doświadczeń i wdrażanie najlepszych praktyk, co wzmacnia rozwój platformy na rynkach lokalnych. Z OTOMOTO korzysta co miesiąc prawie 14 milionów użytkowników, poszukujących samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, maszyn rolniczych oraz części motoryzacyjnych.

OTOMOTO tworzy ekosystem narzędzi wspierających obie strony rynku motoryzacyjnego. Kupującym oferuje rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo i komfort wyboru – od raportów historii pojazdu i ocen sprzedających, po zdalne inspekcje techniczne i weryfikację danych w CEPiK. Sprzedającym zapewnia narzędzia do promocji i rozwoju biznesu, zarówno w segmencie aut używanych, jak i nowych, wspierając profesjonalizację i podnoszenie jakości rynku. Jednocześnie platforma zapewnia wiedzę o branży – regularnie publikuje raport OTOMOTO Insights, który w oparciu o dane własne i instytucji publicznych (m.in. CEPiK, GUS, NBP) prezentuje obraz kondycji rynku w Polsce i wspiera świadome decyzje zakupowe oraz biznesowe.

Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, transparentności i zaufaniu budowanemu wśród użytkowników OTOMOTO stało się nie tylko jedną z wiodących motoryzacyjnych platform ogłoszeniowych w Polsce, ale także aktywną społecznością kierowców i sprzedających oraz partnerem w rozwoju nowoczesnej i zrównoważonej mobilności.

Kontakt

otomoto.pl