Made in China, Driven in Europe. Agnieszka Czajka na IMPACT’25 o nowym rozdziale europejskiej motoryzacji

Podczas tegorocznej edycji IMPACT’25 w Poznaniu, Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO/ OLX Group, wystąpiła w ramach panelu "Made in China, Driven in Europe: Czy europejscy giganci powinni się bać?", zabierając głos w jednym z najgorętszych tematów współczesnej motoryzacji: ekspansji chińskich marek na europejski rynek. Rozmowę prowadziła Bianca Lopes, ekspertka ds. technologii i fintech.

Motoryzacja w Europie wchodzi na wyższy bieg

Chińskie marki, jeszcze niedawno postrzegane jako niszowi gracze, dziś nie tylko zdobywają udziały w rynku, ale redefiniują zasady gry. Agnieszka Czajka, odnosząc się do aktualnej sytuacji rynkowej, mówiła o danych, które jednoznacznie potwierdzają rosnącą pozycję chińskich producentów. W marcu 2025 r. udział chińskich marek w europejskich rejestracjach aut po raz pierwszy przekroczył granicę 5%. W Polsce ich udział w rynku osiągnął w kwietniu rekordowe 6,8%, a sama marka MG zarejestrowała w 2024 r. ponad 6,6 tys. pojazdów, wyprzedzając Citroëna czy Seata. Również na OTOMOTO widać te zmiany – w 2024 roku na platformie pojawiło się ponad 2,5 tys. ofert pojazdów chińskich producentów.

Adaptacja, zwinność i dostępność

Rozmówczynie przyznały, że chińscy producenci postawili na dojrzałą strategią wejścia, której fundamentami jest szerokie portfolio, kompetencje end-to-end – od baterii, przez produkcję a także budowanie bezpośredniej relacji z klientem, także tym z mniejszych miejscowości. Obserwujemy, że na europejskim rynku przewagą staje się nie tylko siła marki, ale szybkość adaptacji, zwinność operacyjna i umiejętność przewidywania trendów i antycypacji potrzeb użytkownika. Marki z Państwa Środka są w stanie wprowadzić nowe modele w mniej niż 12 miesięcy, oferują zaawansowane systemy infotainment i bezpieczeństwa, a ich design powstaje często w europejskich centrach R&D. Nie bez znaczenia jest rosnąca dostępność serwisu i sieci dealerskich – MG zapowiedziało 50 punktów w Polsce do końca 2025 r. ​

“Chińscy producenci przypominają całej branży, po co istnieje rynek motoryzacyjny – dla ludzi, którzy chcą jeździć lepiej, bezpieczniej i mądrzej. Innowacja i dostęp do najnowszych technologicznych rozwiązań przestaje być luksusem – staje się standardem i obowiązkiem wobec kierowcy. Ale transformacja, jaką obserwujemy, to nie tylko rewolucja technologiczna, to również zmiana mentalności. Przestajemy kupować marki, zaczynamy kupować funkcjonalność i doświadczenie” - mówiła Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO/OLX Group.

Szansa dla Polski

Z polskiej perspektywy chińskie marki mogą odegrać kluczową rolę w odmłodzeniu krajowego parku pojazdów, który pozostaje jednym z najstarszych w Unii Europejskiej – średni wiek samochodu osobowego w Polsce wciąż przekracza 14 lat. Atrakcyjna cena, niskie koszty eksploatacji oraz coraz szersza oferta nowoczesnych modeli hybrydowych (HEV, PHEV) i elektrycznych (BEV) sprawiają, że chińskie auta są realną alternatywę dla kierowców rozważających zakup pojazdu używanego. Dzięki swojej strategii cenowej i elastyczności produktowej, chińscy producenci trafiają do nowych grup konsumenckich. To właśnie ta dostępność – zarówno w sensie finansowym, jak i geograficznym, poprzez rozwój sieci dealerskich również poza dużymi miastami – może stać się punktem zwrotnym dla modernizacji floty pojazdów w Polsce.

 

Kalina Stawiarz

Kalina Stawiarz

Senior PR & Marketing Manager, OTOMOTO

 

 

 

 

 

Udostępnij

Aktualizacje w Twojej skrzynce pocztowej

Klikając "Subskrybuj", potwierdzam, że zapoznałem się z Polityka prywatności i wyrażam na nią zgodę.

Więcej o OTOMOTO

O OTOMOTO

OTOMOTO działa w Polsce od 2004 roku i jest częścią Grupy OLX – globalnej sieci serwisów ogłoszeniowych, w której skład wchodzą także m.in. Autovit w Rumunii, Standvirtual w Portugalii, a także OLX czy Fixly. Współpraca w ramach grupy pozwala na wymianę doświadczeń i wdrażanie najlepszych praktyk, co wzmacnia rozwój platformy na rynkach lokalnych. Z OTOMOTO korzysta co miesiąc prawie 14 milionów użytkowników, poszukujących samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, maszyn rolniczych oraz części motoryzacyjnych.

OTOMOTO tworzy ekosystem narzędzi wspierających obie strony rynku motoryzacyjnego. Kupującym oferuje rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo i komfort wyboru – od raportów historii pojazdu i ocen sprzedających, po zdalne inspekcje techniczne i weryfikację danych w CEPiK. Sprzedającym zapewnia narzędzia do promocji i rozwoju biznesu, zarówno w segmencie aut używanych, jak i nowych, wspierając profesjonalizację i podnoszenie jakości rynku. Jednocześnie platforma zapewnia wiedzę o branży – regularnie publikuje raport OTOMOTO Insights, który w oparciu o dane własne i instytucji publicznych (m.in. CEPiK, GUS, NBP) prezentuje obraz kondycji rynku w Polsce i wspiera świadome decyzje zakupowe oraz biznesowe.

Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, transparentności i zaufaniu budowanemu wśród użytkowników OTOMOTO stało się nie tylko jedną z wiodących motoryzacyjnych platform ogłoszeniowych w Polsce, ale także aktywną społecznością kierowców i sprzedających oraz partnerem w rozwoju nowoczesnej i zrównoważonej mobilności.

Kontakt

otomoto.pl