Skip to Content
Kosztowny dom na kółkach

Kosztowny dom na kółkach

Sam środek wakacji. Może i lipiec nas nie rozpieszcza, ale też nie konsumuje naszej energii w kilka chwil po przebudzeniu, jak miało to miejsce w czasie upalnego czerwca. Przyjemne i rześkie poranki najlepiej spędzić w kapciach (albo boso!), z kubkiem gorącej kawy w dłoni i - ma się rozumieć - na świeżym powietrzu. Gdzie? Wszystko jedno, ale pod jednym warunkiem. Na mokrą od rosy trawę wychodzi się z przyczepy kempingowej lub kampera.

Caravaning w Polsce na dobre opanował kilkadziesiąt lokalizacji. Tą najsłynniejszą pozostaje oczywiście półwysep helski, na którym można rozstawić się na jednym z aż 13 pól. W sumie w kraju jest ich prawie pół tysiąca, a wakacje można spędzać i nad morzem, i nad jeziorem (tu królują Mazury), nad rzeką, czy w górach. A w zasadzie gdziekolwiek, wystarczy dysponować odpowiednim zapleczem w postaci kampera, czy przyczepy. Reszta to już tylko szczegóły.

Co w środku?

Oczywiście wypoczynek wypoczynkowi nierówny, zwłaszcza gdy pod uwagę weźmie się wyposażenie dostępnych na rynku pojazdów. Co ciekawe, wyłączając z zestawienia najnowsze modele, klimatyzacja części mieszkalnej nadal wcale nie jest standardem, ale im pojazd młodszy, tym większa szansa na takie udogodnienie. 

Najczęściej na stanie znajdują się trzy łóżka: dwa jednoosobowe i jedno małżeńskie. Z biegiem lat kabina kierowcy stała się częścią otwartej przestrzeni całego pojazdu, a przednie fotele zyskały możliwość obracania w stronę ulokowanych za nimi stolików. 

Producenci najnowocześniejszych modeli niestrudzenie ścigają się w pomysłach i kreatywnych rozwiązaniach przy kolejnych realizacjach. Dość powiedzieć, że podgrzewana podłoga, panele solarne, a nawet miejsce na quada to ostatnio już mało choćby w porównaniu z instalowaniem systemów inteligentnego zarządzania wszystkimi dostępnymi w pojeździe funkcjonalnościami. 

Story image

Rynek zdominowany przez Fiata

Polski rynek używanych kamperów zaspokaja potrzeby praktycznie każdego, choć zdecydowanie najbogatsza oferta wymaga już odpowiedniej zasobności portfela nabywcy. Zwłaszcza, że z tego rodzaju pojazdów nie korzysta się przecież tak samo często, jak z samochodu osobowego. 

Najpopularniejszym producentem wspomnianych “domów na czterech kołach” z drugiej ręki jest Fiat. Włoski koncern w ciągu minionych 12 miesięcy cieszył się aż 41% udziałem w rynku i praktycznie nie miał sobie równych! Za nim jest Ford, który odnotował zaledwie 13% i ex aequo Peugeot oraz Mercedes z wynikiem równym 6%.

Story image

 

Od mobilnego dachu nad głową po willę na kółkach

Kamper za rozsądną cenę? Tu oprócz ograniczonych wygód należy pogodzić się też z wiekiem. W papierach pojazdu wartego do 30 tysięcy złotych będzie około 20 lat i więcej. Na rynku najwięcej jest ofert Fiata Ducato (22%), Forda Transita (8%) i Peugeota J5 (4%). Co ciekawe, 15% poszukujących koncentruje swoją uwagę właśnie na wehikułach wyprodukowanych w latach 1996-1998.

Co dziesiąty poszukujący (11%) jest zainteresowany używanym kamperem bardzo młodym lub niemalże nowym. Za tego typu pojazdy wyprodukowane w latach 2016-2018 średnio należy wydać około 200 tysięcy złotych, ale umówmy się: niektóre modele kosztują tyle co całkiem elegancka willa postawiona pod miastem.

Najdroższym kamperem wystawionym w OTOMOTO w ciągu ostatnich 12 miesięcy był Iveco Le Voyageur LINER 874 GD z 2016 roku. Kosztował, bagatela, 982 770 zł! Tuż za nim uplasował się wyprodukowany 5 lat temu Mitsubishi Caravannel 4X4, luksusowy hotel na czterech terenowych kółkach, za którego sprzedawca oczekiwał nieco ponad 30 tysięcy złotych mniej. 

Story image

Podsumowanie

Niewątpliwie mamy do czynienia z kolejnym produktem sezonowym na rynku moto. Udział wystawień ofert kamperów na sprzedaż ​ rósł od początku roku z miesiąca na miesiąc. Od stycznia do czerwca liczba publikacji ogłoszeń tych pojazdów wzrosła aż 3,5-krotnie, a wraz z podażą rósł też popyt. 

Story image

Prawdziwym zagłębiem kamperowym w kraju jest województwo wielkopolskie, które dostarcza na rynek co piątą ofertę. Niemal połowę mniej propozycji zapewniają sprzedawcy z województw mazowieckiego i śląskiego (po 12%) oraz dolnośląskiego (11%). Mieszkańcy tych samych regionów wykazują zresztą również największe zainteresowanie zakupem kamperów. 

Zakup “domu na kółkach” należy do sporych wydatków, a zainteresowana nim jest wąska grupa klientów, która preferuje nadal niszową formę spędzania urlopów. Oczywiście warto pamiętać, że przeznaczone na kampera pieniądze, zwłaszcza względnie młodego, to inwestycja na lata. 

Druga strona medalu to oferty na używane modele za bardziej rozsądną cenę, może i nieco mniej luksusowe i przestronne, ale przecież bez problemu spełniających podstawową funkcję. Poza tym zawsze można się powiedzieć, że na wakacje nie jeździ się siedzieć w “przyczepie”, bo obok można rozbić duży i nie tak ciasny namiot… i po prostu pójść na plażę.

Story image
Więcej o OTOMOTO

OTOMOTO to wiodący w Polsce ogłoszeniowy portal motoryzacyjny. W 2021 roku każdym miesiącu odwiedza go średnio prawie 8 milionów internautów, którzy poszukują w nim samochodów, motocykli, pojazdów użytkowych i maszyn ciężkich. Generują przy tym niespełna 400 milionów odsłon (Gemius).