Jakub Faryś i Agnieszka Czajka o przyszłości motoryzacji w Polsce i Europie - najnowszy odcinek mOTO TEMAT

Współcześni kupujący oczekują od przemysłu motoryzacyjnego szerokiej i różnorodnej oferty, żeby sami mogli decydować, które samochody najlepiej spełniają ich oczekiwania: elektryczne czy spalinowe. W najnowszej rozmowie w ramach cyklu mOTO TEMAT prowadząca Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO/OLX Group wraz z Jakubem Farysiem, Prezesem PZPM poruszają wiele ważkich dla przyszłości rynku motoryzacyjnego tematów. Wspólnie przyglądają się trendom na rynku samochodów używanych i markom z Państwa Środka obecnym coraz mocniej w Europie. Przedyskutują też prawdopodobne skutki nowych przepisów, określających dopuszczalny poziom emisji CO2, mających wejść w życie w 2025 roku.

mOTO TEMAT to cykl rozmów Agnieszki Czajki z ekspertami ze świata biznesu i motoryzacji. Podczas spotkań poruszane są tematy związane z bieżącą sytuacją na rynku, wyzwaniami, które stoją przed branżą oraz prognozami, które stają się motoryzacyjną codziennością.

W najnowszym odcinku cyklu mOTO TEMAT Agnieszka Czajka rozmawia z Jakubem Farysiem – Prezesem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i cenionym ekspertem w branży. Tematem spotkania jest przyszłość motoryzacji w Polsce i Europie – w kontekście rosnącej różnorodności napędów, zmian regulacyjnych oraz dynamicznych trendów rynkowych.

Różnorodność napędów i wyzwania regulacyjne

Rozmowa skupia się m.in. na współistnieniu samochodów spalinowych i elektrycznych, które – zdaniem rozmówców – powinny uzupełniać się na rynku, odpowiadając na różnorodne potrzeby kierowców. Nadchodzące zmiany legislacyjne, w tym nowe normy emisji CO₂ obowiązujące od 2025 roku, będą stanowić wyzwanie dla producentów, zwłaszcza w kontekście rosnących cen pojazdów elektrycznych oraz niedostatecznie rozwiniętej infrastruktury ładowania.

– Musi być większy nacisk na dotacje, jeśli chodzi o samochody elektryczne – nie tylko nowe, ale również używane. Musi być też większe wsparcie infrastruktury – podkreśla Agnieszka Czajka.

Coraz bardziej transparentny rynek samochodów używanych

Jakub Faryś, drugi rok z rzędu pełniący funkcję jurora w konkursie TYTANI OTOMOTO, zwraca uwagę na rosnącą jakość prezentacji ogłoszeń w branży samochodów używanych. W jego opinii, poprawa transparentności i etyki sprzedaży jest oznaką dojrzewania rynku i przyczynia się do wzrostu zaufania konsumentów.

Chińskie marki zyskują w oczach Europejczyków

W najnowszym odcinku poruszono także temat ekspansji chińskich producentów – takich jak MG – na rynek europejski. Zdaniem Jakuba Farysia, jest to konsekwencja atrakcyjnej oferty i szybkiego tempa wprowadzania nowych modeli.

– Myślę, że za kilka lat będziemy mówili, że spełniły się zapowiedzi szefów chińskich marek, którzy mówią, że chcą mieć kilkanaście procent udziałów w europejskim rynku – ocenia Faryś.

Przyszłość motoryzacji: różnorodność i adaptacja

Oboje rozmówcy podkreślają konieczność unikania polaryzacji rynku z podziałem na samochody elektryczne i spalinowe. Ich zdaniem przyszłości należy upatrywać w różnorodności i dostosowaniu oferty do indywidualnych potrzeb użytkowników.

– Trzeba zachęcić kogoś, kto chce kupić samochód, do wyboru pojazdu najlepiej odpowiadającego jego potrzebom – mówi Faryś.

Rozmowa kończy się spojrzeniem na Polskę jako potencjalny hub produkcyjny dla samochodów dostawczych i ciężarowych, co – w kontekście rozwoju e-commerce – może znacząco wpłynąć na przyszłość branży motoryzacyjnej w naszym kraju.

Cała rozmowa Agnieszki Czajki i Jakuba Farysia jest dostępna w kanale YouTube OTOMOTO. Patronem medialnym cyklu jest Forbes Polska.

 

Janusz Wróblewski

Janusz Wróblewski

OTOMOTO

 

Share

Aktualizacje w Twojej skrzynce pocztowej

Klikając "Subskrybuj", potwierdzam, że zapoznałem się z Polityka prywatności i wyrażam na nią zgodę.

Więcej o OTOMOTO

OTOMOTO to platforma należąca do Grupy OLX, skupiająca wokół siebie ekosystem narzędzi wspierających w zakupie i sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych, a także pojazdów ciężkich i maszyn rolniczych oraz części motoryzacyjnych. Co miesiąc z platformy korzysta prawie 14 milionów użytkowników według uśrednionych danych z okresu lipiec-grudzień 2023 (dane Google Analytics).

Kontakt

otomoto.pl