Jakub Faryś i Agnieszka Czajka o przyszłości motoryzacji w Polsce i Europie - najnowszy odcinek mOTO TEMAT

Współcześni kupujący oczekują od przemysłu motoryzacyjnego szerokiej i różnorodnej oferty, żeby sami mogli decydować, które samochody najlepiej spełniają ich oczekiwania: elektryczne czy spalinowe. W najnowszej rozmowie w ramach cyklu mOTO TEMAT prowadząca Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO/OLX Group wraz z Jakubem Farysiem, Prezesem PZPM poruszają wiele ważkich dla przyszłości rynku motoryzacyjnego tematów. Wspólnie przyglądają się trendom na rynku samochodów używanych i markom z Państwa Środka obecnym coraz mocniej w Europie. Przedyskutują też prawdopodobne skutki nowych przepisów, określających dopuszczalny poziom emisji CO2, mających wejść w życie w 2025 roku.

mOTO TEMAT to cykl rozmów Agnieszki Czajki z ekspertami ze świata biznesu i motoryzacji. Podczas spotkań poruszane są tematy związane z bieżącą sytuacją na rynku, wyzwaniami, które stoją przed branżą oraz prognozami, które stają się motoryzacyjną codziennością.

W najnowszym odcinku cyklu mOTO TEMAT Agnieszka Czajka rozmawia z Jakubem Farysiem – Prezesem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i cenionym ekspertem w branży. Tematem spotkania jest przyszłość motoryzacji w Polsce i Europie – w kontekście rosnącej różnorodności napędów, zmian regulacyjnych oraz dynamicznych trendów rynkowych.

Różnorodność napędów i wyzwania regulacyjne

Rozmowa skupia się m.in. na współistnieniu samochodów spalinowych i elektrycznych, które – zdaniem rozmówców – powinny uzupełniać się na rynku, odpowiadając na różnorodne potrzeby kierowców. Nadchodzące zmiany legislacyjne, w tym nowe normy emisji CO₂ obowiązujące od 2025 roku, będą stanowić wyzwanie dla producentów, zwłaszcza w kontekście rosnących cen pojazdów elektrycznych oraz niedostatecznie rozwiniętej infrastruktury ładowania.

– Musi być większy nacisk na dotacje, jeśli chodzi o samochody elektryczne – nie tylko nowe, ale również używane. Musi być też większe wsparcie infrastruktury – podkreśla Agnieszka Czajka.

Coraz bardziej transparentny rynek samochodów używanych

Jakub Faryś, drugi rok z rzędu pełniący funkcję jurora w konkursie TYTANI OTOMOTO, zwraca uwagę na rosnącą jakość prezentacji ogłoszeń w branży samochodów używanych. W jego opinii, poprawa transparentności i etyki sprzedaży jest oznaką dojrzewania rynku i przyczynia się do wzrostu zaufania konsumentów.

Chińskie marki zyskują w oczach Europejczyków

W najnowszym odcinku poruszono także temat ekspansji chińskich producentów – takich jak MG – na rynek europejski. Zdaniem Jakuba Farysia, jest to konsekwencja atrakcyjnej oferty i szybkiego tempa wprowadzania nowych modeli.

– Myślę, że za kilka lat będziemy mówili, że spełniły się zapowiedzi szefów chińskich marek, którzy mówią, że chcą mieć kilkanaście procent udziałów w europejskim rynku – ocenia Faryś.

Przyszłość motoryzacji: różnorodność i adaptacja

Oboje rozmówcy podkreślają konieczność unikania polaryzacji rynku z podziałem na samochody elektryczne i spalinowe. Ich zdaniem przyszłości należy upatrywać w różnorodności i dostosowaniu oferty do indywidualnych potrzeb użytkowników.

– Trzeba zachęcić kogoś, kto chce kupić samochód, do wyboru pojazdu najlepiej odpowiadającego jego potrzebom – mówi Faryś.

Rozmowa kończy się spojrzeniem na Polskę jako potencjalny hub produkcyjny dla samochodów dostawczych i ciężarowych, co – w kontekście rozwoju e-commerce – może znacząco wpłynąć na przyszłość branży motoryzacyjnej w naszym kraju.

Cała rozmowa Agnieszki Czajki i Jakuba Farysia jest dostępna w kanale YouTube OTOMOTO. Patronem medialnym cyklu jest Forbes Polska.

 

Kalina Stawiarz

Kalina Stawiarz

Senior PR & Marketing Manager, OTOMOTO

 

Udostępnij

Aktualizacje w Twojej skrzynce pocztowej

Klikając "Subskrybuj", potwierdzam, że zapoznałem się z Polityka prywatności i wyrażam na nią zgodę.

Więcej o OTOMOTO

O OTOMOTO

OTOMOTO działa w Polsce od 2004 roku i jest częścią Grupy OLX – globalnej sieci serwisów ogłoszeniowych, w której skład wchodzą także m.in. Autovit w Rumunii, Standvirtual w Portugalii, a także OLX czy Fixly. Współpraca w ramach grupy pozwala na wymianę doświadczeń i wdrażanie najlepszych praktyk, co wzmacnia rozwój platformy na rynkach lokalnych. Z OTOMOTO korzysta co miesiąc prawie 14 milionów użytkowników, poszukujących samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, maszyn rolniczych oraz części motoryzacyjnych.

OTOMOTO tworzy ekosystem narzędzi wspierających obie strony rynku motoryzacyjnego. Kupującym oferuje rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo i komfort wyboru – od raportów historii pojazdu i ocen sprzedających, po zdalne inspekcje techniczne i weryfikację danych w CEPiK. Sprzedającym zapewnia narzędzia do promocji i rozwoju biznesu, zarówno w segmencie aut używanych, jak i nowych, wspierając profesjonalizację i podnoszenie jakości rynku. Jednocześnie platforma zapewnia wiedzę o branży – regularnie publikuje raport OTOMOTO Insights, który w oparciu o dane własne i instytucji publicznych (m.in. CEPiK, GUS, NBP) prezentuje obraz kondycji rynku w Polsce i wspiera świadome decyzje zakupowe oraz biznesowe.

Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, transparentności i zaufaniu budowanemu wśród użytkowników OTOMOTO stało się nie tylko jedną z wiodących motoryzacyjnych platform ogłoszeniowych w Polsce, ale także aktywną społecznością kierowców i sprzedających oraz partnerem w rozwoju nowoczesnej i zrównoważonej mobilności.

Kontakt

otomoto.pl