Biznesowe ogłoszenia znikają szybciej niż oferty prywatnych sprzedających

Początek 2025 roku wygląda optymistycznie - przynosi oznaki stabilizacji i delikatną poprawę nastrojów konsumenckich. Sprzedaż detaliczna wzrosła o 1,9% r/r, co jest wynikiem poniżej oczekiwań rynku, jednak sektor motoryzacyjny nadal utrzymuje pozytywną dynamikę wzrostu. W styczniu liczba wizyt na OTOMOTO wzrosła o 9% r/r. Użytkownicy biznesowi pierwszy raz w historii raportu sprzedają pojazdy szybciej niż osoby prywatne. Rynek maszyn ciężkich wskazuje na zwiększony popyt, co daje nadzieje ożywienie w sektorze.

  • Sprzedaż detaliczna wzrosła o 1,9% r/r, z prognozami wzrostu na poziomie 3% r/r w 2025 r.
  • Rejestracje aut: zarejestrowano 342 763 samochodów, wzrost o 5% w porównaniu do poprzedniego miesiąca
  • Nastroje konsumenckie się poprawiają: wskaźnik ufności bieżącej wynosi -15,1, a wyprzedzający -9,9.
  • Aktywne poszukiwania aut na OTOMOTO: 14,7 mln użytkowników w styczniu 2025 r., średnia długość wizyty 12:29 min.
  • Dynamika zmian cen samochodów różna w zależności od typu sprzedającego: wzrost o 3% dla biznesu m/m, spadek o 3,45% dla osób prywatnych.
  • Największa aktywność użytkowników platformy: dni tygodnia: niedziele i święta, ​ godziny: 17:00-21:00.Maszyny ciężkie budzą zainteresowanie: wzrost wskaźnika kupujących o 13 p.p. m/m.

Nastroje konsumenckie powoli w górę

Na początku 2025 roku obserwujemy stabilizację trendów rynkowych. Wskaźnik ufności konsumenckiej wzrósł do -15,1, a wskaźnik wyprzedzający do -9,9. Optymizmem napawa zwiększenie się odsetka osób deklarujących prawdopodobny zakup samochodu w najbliższych 12 miesiącach (o 0,39 p.p.). Wzrost wskaźników pokazuje, że konsumenci ostrożnie, ale stopniowo odzyskują pewność co do swojej sytuacji finansowej. Według wstępnych danych GUS, PKB w 2024 roku wzrosło realnie o 2,9% r/r, co jest znaczącą poprawą względem wzrostu o 0,1% w 2023 roku. Inflacja utrzymuje się poniżej 5% r/r.

Aut szukamy w niedziele i wieczorami 

W styczniu OTOMOTO odwiedziło 14,7 mln użytkowników, a liczba wizyt wzrosła o 9% r/r. Użytkownicy średnio spędzali na stronie 12,5 minuty, przeglądając 14,7 odsłon na wizytę. Jeśli chodzi o dni, największa aktywność przypadała w niedziele i święta, a jeśli chodzi o godziny to 17:00-21:00. Użytkownicy są aktywni i intensywnie przeglądają oferty poszukując aut, częściej odwiedzając platformę w ciągu miesiąca, co może wskazywać na duże zaangażowanie i realną chęć zakupu.

Rozbieżności między segmentami sprzedających

Ceny aut używanych na OTOMOTO wzrosły o 3% m/m dla użytkowników biznesowych, podczas gdy w segmencie prywatnym spadły o 3,45%. Mediana cen aut w skali kraju obniżyła się o 1000 zł m/m, przy czym największe spadki odnotowano w województwach podkarpackim (-2700 zł) oraz lubelskim, lubuskim i opolskim (-1900 zł). Jedynym regionem, w którym ceny wzrosły, było województwo łódzkie (+400 zł m/m). Spadek cen może wynikać z faktu, że prywatni sprzedający nie zdążyli sprzedać swoich pojazdów w grudniu i obecnie wystawiają “rocznikowo starsze”, zaś sprzedający biznesowi mieli wystarczająco czasu, aby zaopatrzyć się w nowy towar, który może być zaoferowany po wyższych cenach.

Użytkownicy biznesowi sprzedają szybciej

W styczniu 2025 średni czas aktywności ogłoszeń biznesowych skrócił się o 2 dni, podczas gdy dla sprzedawców prywatnych pozostał bez zmian. Po raz pierwszy ​
w historii raportów średni czas aktywności ogłoszeń dla użytkowników indywidualnych przekroczył wartości biznesowe. Wskaźnik MDS (średni czas potrzebny na wyprzedaż wszystkich ogłoszonych aut) wzrósł z 68 dni w grudniu 2024 do 81 dni w styczniu 2025. Taka wartość MDS jest typowa dla stycznia, gdyż do jego obliczenia używamy szacunku sprzedaży aut z okresu ostatnich 45 dni, tj. okresu świąteczno- noworocznego, wiosenne ożywienie na rynku powinno przyczynić się do skrócenia tego wskaźnika ​
w kolejnych miesiącach.

Przybywa kupujących maszyny ciężkie

Segment maszyn ciężkich odnotował wzrost wskaźnika kupujących o 13 p.p. m/m, co sugeruje zwiększone zainteresowanie tym rynkiem. Po słabszym 2024 roku, w którym sektor notował spowolnienie, początek 2025 roku przynosi odbicie i wzrost aktywności kupujących. 

Najwyższe ceny odnotowano w segmencie pojazdów ciężarowych i budowlanych, gdzie ponad 56% ofert przekracza 100 tys. zł, a 29,3% ofert dotyczy pojazdów powyżej 200 tys. zł. Najbardziej spolaryzowanym segmentem jest sektor agro – w kategorii przyczep aż 80% pojazdów kosztuje mniej niż 100 tys. zł, podczas gdy w innych kategoriach widoczna jest większa rozpiętość cenowa. ​

Aktualizowany co miesiąc raport OTOMOTO Insights podsumowuje bieżącą kondycję rynku motoryzacyjnego w Polsce, w oparciu o dane własne platformy, a także informacje z CEPiK, GUS i NBP. Cały raport można przeglądać online na stronie: otomotoinsights.pl

Kalina Stawiarz

Kalina Stawiarz

Senior PR & Marketing Manager, OTOMOTO

 

 

 

 

 

Udostępnij

Aktualizacje w Twojej skrzynce pocztowej

Klikając "Subskrybuj", potwierdzam, że zapoznałem się z Polityka prywatności i wyrażam na nią zgodę.

Więcej o OTOMOTO

O OTOMOTO

OTOMOTO działa w Polsce od 2004 roku i jest częścią Grupy OLX – globalnej sieci serwisów ogłoszeniowych, w której skład wchodzą także m.in. Autovit w Rumunii, Standvirtual w Portugalii, a także OLX czy Fixly. Współpraca w ramach grupy pozwala na wymianę doświadczeń i wdrażanie najlepszych praktyk, co wzmacnia rozwój platformy na rynkach lokalnych. Z OTOMOTO korzysta co miesiąc prawie 14 milionów użytkowników, poszukujących samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, maszyn rolniczych oraz części motoryzacyjnych.

OTOMOTO tworzy ekosystem narzędzi wspierających obie strony rynku motoryzacyjnego. Kupującym oferuje rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo i komfort wyboru – od raportów historii pojazdu i ocen sprzedających, po zdalne inspekcje techniczne i weryfikację danych w CEPiK. Sprzedającym zapewnia narzędzia do promocji i rozwoju biznesu, zarówno w segmencie aut używanych, jak i nowych, wspierając profesjonalizację i podnoszenie jakości rynku. Jednocześnie platforma zapewnia wiedzę o branży – regularnie publikuje raport OTOMOTO Insights, który w oparciu o dane własne i instytucji publicznych (m.in. CEPiK, GUS, NBP) prezentuje obraz kondycji rynku w Polsce i wspiera świadome decyzje zakupowe oraz biznesowe.

Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, transparentności i zaufaniu budowanemu wśród użytkowników OTOMOTO stało się nie tylko jedną z wiodących motoryzacyjnych platform ogłoszeniowych w Polsce, ale także aktywną społecznością kierowców i sprzedających oraz partnerem w rozwoju nowoczesnej i zrównoważonej mobilności.

Kontakt

otomoto.pl