Czwartek 1 Czerwca 2017

Wakacje pod chmurką: w kamperze, czy w przyczepie? Co chętniej wybierają Polacy?

Inwestycja zarówno w kampera, jak i w przyczepę campingową to spory wydatek na lata, warto więc poświęcić czas na przemyślany wybór pojazdu, w którym spędzimy nie tylko wymarzony, ale również komfortowy urlop. Na co najczęściej decydują się Polacy? Serwis OTOMOTO sprawdził preferencje użytkowników.

W Polsce turystyka campingowa rozwija się od lat 30. ubiegłego wieku. Odkąd w 1931 roku założono w Czorsztynie pierwszy polski camping, fanów wypoczynku pod chmurką ciągle przybywa. - Bogacenie się społeczeństwa wpływa na zmiany i preferencje zakupowe Polaków. Od kilku lat obserwujemy wyraźną tendencję wzrostową związaną z poszukiwaniem alternatywnych form wypoczynku w stosunku do wakacji all inclusive - podkreśla Łukasz Smolarek z bloga Hello Camping. Nic dziwnego, bo caravaning kojarzy się z wolnością i niezależnością. Miłośnicy tej formy podróżowania i spędzania wolnego czasu nie muszą martwić się o miejsce w hotelu, wystarczy tylko, że znajdą camping. A wcześniej oczywiście odpowiedni dla swoich potrzeb środek lokomocji.

 

Jak podkreślają specjaliści, decydującymi parametrami, którymi należy kierować się podczas zakupu powinny być zawsze: sposób podróżowania i liczba osób, które zabieramy na wakacje. Kamper to rozwiązanie dla tych, którzy chcą być niezależni, cenią sobie mobilność i łatwy sposób przemieszczania. Samochód campingowy przystosowany jest do przewozu większej ilości osób i bagażu, a także do spania i przyrządzania posiłków. Często wyglądem przypomina tradycyjnego dostawczaka, na bazie którego powstaje.

 

KAMPERY: Top 5
To właśnie kampery-vany cieszą się największą popularnością. Wśród użytkowników serwisu OTOMOTO w ubiegłym roku prym wiódł Fiat Ducato (30,1 proc. wyszukań). Na drugim miejscu znalazł się Renault Master, którego poszukiwało 20,5 proc. zainteresowanych. Podium zamykał kamper Volkswagena, popularny Transporter z charakterystycznym, otwieranym dachem (10,5 proc. zapytań). Minimalnie mniejszy wynik uzyskał Mercedes Sprinter, a najmniejszym zainteresowaniem w pierwszej piątce cieszył się Ford Transit.

 

Popularny kamper fiata to w zależności od rocznika wydatek rzędu 36 tys. zł (rocznik 1997) lub 44,5 tys. zł za model młodszy o dwa lata. Dziesięcioletni Renault Masters kosztował w ubiegłym roku 84,5 tys. zł, a równolatek od mercedesa – 109 tys. zł. Największe średnie stawki w pierwszej piątce popularnych kamperów zanotował Ford Transit. Modele z 2009 roku kosztowały 122,6 tysiąca.

 

PRZYCZEPY: Top 5

Przewagą kamperów nad przyczepami jest ich mobilność. Kiedy jednak decydujemy się na bardziej stacjonarne wakacje lub nie chcemy ciągnąć za sobą całego „mieszkania na kółkach”, to przyczepa może okazać się najlepszym rozwiązaniem. I to właśnie na nią częściej padał w zeszłym roku wybór zwolenników caravaningu.

 

Absolutnym faworytem użytkowników OTOMOTO były klasyczne przyczepy marki Hobby, których poszukiwano w ubiegłym roku aż 111 tys. razy! Za najpopularniejszy model z rocznika 2004 trzeba było zapłacić średnio 30 tys. zł. Podobne z wyglądu i zbliżone funkcjonalnością są przyczepy Fendt, których jednak poszukiwano o wiele rzadziej (ok. 22,5 tys. razy). Przyczepy od niemieckiego producenta również nie drenują specjalnie kieszeni. Na modele z 2006 roku trzeba przeznaczyć kwotę 28,4 tys. zł, a za młodszego o cztery lata Fendta zapłacimy 37 tys. zł.

Na trzecim i piątym miejscu znalazły się marki Knaus (8,1 proc. wyszukań) i Tabbert (5,4 proc. wyszukań) od innego niemieckiego producenta, Knaus Tabbert GmbH. To pojazdy przez fanów wczasów pod chmurką cenione za funkcjonalność, wygodę i elegancki design. W ubiegłym roku najczęściej poszukiwano modeli z 2007 roku w średniej cenie 33 tys. Zł.

 

W pierwszej piątce popularnych przyczep jest też reprezentacja polskiej firmy Niewiadów. Choć jak piszą fani rodzimego produktu na forum niewiadowki.pl, przyczepa kempingowa lata świetności już dawno ma za sobą, wciąż wzbudza wiele emocji, wspomnień, a po przeprowadzonym remoncie dostarcza wielu powodów do radości. Wielu przekonuje też cena. Dwudziestosiedmio-, dwudziestoośmioletni kultowy pojazd można mieć na własność już za 4,2 tys. zł.

 

KOMENTARZ:

Branża campingu i caravaningu w Polsce, podobnie jak cały rynek turystyki, nieustannie się zmienia. Bogacenie się społeczeństwa wpływa na zmiany i preferencje zakupowe Polaków. Od kilku lat obserwujemy wyraźną tendencję wzrostową związaną z poszukiwaniem alternatywnych form wypoczynku w stosunku do wakacji all inclusive. Polacy coraz częściej stawiają na swobodę podróżowania, co potwierdzają dane serwisu OTOMOTO. Tak jak nowe pokolenia poszukują niezależności i odkrywania świata po swojemu, tak generacja ich rodziców, wraca do wakacyjnej beztroski, którą dobrze zna z czasów swojej młodości. W tej branży nowoczesność miesza się z tradycją, a luksus z normalnością. Póki co jednak, wciąż niewielu Polaków stać na nowego i lśniącego kamera, vana lub nowoczesną przyczepę campingowa, za to pojazdy używane cieszą się coraz większą popularnością.

Łukasz Smolarek
Co-founder & blogger
www.hellocamping.pl 

 

Udostępnij
Tweetnij

Pobierz jako

Ilustracje

O nas

Serwis OTOMOTO działa już od 12 lat. Jesteśmy liderem na rynku ogłoszeń motoryzacyjnych w Polsce. Od początku naszej działalności przyświecał nam jasny cel – zadowolenie klienta. Nasz zespół to ludzie, dla których pasją jest tworzenie rozwiązań, pomagających kupować i sprzedawać pojazdy. Naszym priorytetem jest ciągły wzrost wiarygodności, dlatego nieustannie dążymy do budowania wzajemnego zaufania. OTOMOTO to nie tylko ogłoszenia. To także wiedza i unikalne statystyki, z których korzystają dziennikarze i profesjonaliści branży motoryzacyjnej.