Środa 2 Listopada 2016

Preferencje użytkowników serwisu OTOMOTO - zestawienie za trzeci kwartał 2016 roku.

Po raz kolejny serwis OTOMOTO przygotował raport ilustrujący preferencje klientów kupujących auta używane. Zestawienie powstało w oparciu o wszystkie zapytania, które pojawiły się w wyszukiwarce serwisu w III kwartale 2016 roku. W statystykach tego kwartału podobnie jak u ubiegłym roku liderem okazały się niemieckie koncerny - z Audi A4 na czele. Polacy nadal są zakochani w sedanach - najczęściej z roczników 2010-2015, ale coraz większą popularnością cieszą się SUVy i coupé. Ponownie tendencje wzrostowe zanotowały auta napędzane benzyną i z manualną skrzynią biegów.

 

Najczęściej wyszukiwany model - Audi A4

 

Podobnie jak w zestawieniu z III kwartału 2015 roku liderem wśród osobówek okazało się niemieckie Audi A4 - wydaje się, że model ten na stałe zagościł na podium, tym czasem czterokrotny zwycięzca raportu “Internetowy Samochód Roku” Volkswagen Golf ponownie na drugim miejscu. Pierwszą trójkę zamyka model BMW Seria 3, który awansował z miejsca czwartego na trzecie. W porównaniu do zeszłorocznego zestawienia coraz większym zainteresowaniem cieszy się Opel Astra, spadek zanotował natomiast najbardziej popularny model w specyfikacji kombi czyli Volkswagen Passat.

 

Tab. 1.  Najczęściej wyszukiwane modele w III kwartale 2016 roku.

 

                 Marka

        Model

Udział wyszukań modelu [%]

1

Audi

A4

2,99%

2

Volkswagen

Golf

2,78%

3

BMW

Seria 3

2,74%

4

Opel

Astra

2,63%

5

Volkswagen

Passat

2,41%

6

Audi

A6

2,06%

7

BMW

Seria 5

1,90%

8

Audi

A3

1,68%

9

Skoda

Octavia

1,67%

10

Ford

Focus

1,61%

Źródło: Statystyki OTOMOTO.

 

Niemieckie modele znów bezkonkurencyjne

 

Nieprzerwanie od 2013 roku na rynku aut używanych dominują niemieckie koncerny - aż 8/10 modeli w naszym rankingu pochodzi właśnie z Niemiec. Z tej zasady wyłamują się tylko dwa modele - Skoda Octavia oraz Ford Focus. Niewiele zmieniło się od zeszłorocznego rankingu marek - nadal na podium Volkswagen, Audi oraz BMW. Wyjątkiem jest amerykańska marka Ford, która  tym roku wyprzedziła niemiecki Mercedes-Benz.

 

Tab. 2.  Najczęściej wyszukiwane marki w III kwartale 2016 roku.

      

       Marka           

Udział wyszukań modelu [%]

1

Volkswagen

9,9%

2

Audi

9,3%

3

BMW

7,8%

4

Opel

7,4%

5

Ford

6,1%

6

Mercedes-Benz

5,7%

7

Toyota

5,1%

8

Renault

4,3%

9

Skoda

3,5%

10

Citroen

3,3%

Źródło: Statystyki OTOMOTO.

 

Napęd: zdecydowanie benzyna

 

Polacy zdecydowanie częściej preferują auta napędzane benzyną - w III kwartale 2016 roku benzyniaki umocniły swoją pozycję zdobywając dwa punkty procentowe więcej zapytań niż w roku ubiegłym, czyli aż 48,7%. Silniki Diesla cieszą się natomiast coraz mniejszym zainteresowaniem wśród użytkowników serwisu OTOMOTO - trend ten utrzymuje się od 2013 roku. Trzeci kwartał 2016 roku ilustruje trend spadkowy w przypadku LPG - w 2013 roku aż 26% użytkowników poszukiwało tego typu zasilania, w 2014 roku około 22% użytkowników a obecnie tylko 19% użytkowników. W ubiegłym kwartale coraz więcej użytkowników pytało o CNG, nieco mniej o hybrydy.

 

SUVy w modzie

 

W kategorii nadwozia tradycyjnie królują sedany, hatchbacki oraz kombi, każdy z typów stanowi około 23% w całej kategorii. Ciekawym trendem jest popularność SUVów - w trzecim kwartale 2016 pojawiło się o połowę więcej zapytań niż w roku ubiegłym a SUVy wysunęły się na czwarte miejsce stanowiąc ponad 8% udziału wszystkich wyszukań według tego typu nadwozia. Chętnie poszukiwane są również coupé - prawie 7% wśród wszystkich wyszukań.

 

Manual wciąż poszukiwany

 

Wygląda na to, że aż 38% Polaków bardziej ceni sobie auta wyposażone w manualną skrzynię biegów. W trzecim kwartale 2016 roku automat cieszył się mniejszym zainteresowaniem użytkowników - około 23%. Sporo wyszukań bo prawie 17% dotyczyło skrzyni dwu sprzęgłowej.

 

Jaki rocznik, w jakiej cenie?

 

W III kwartale 2016 najwięcej zapytań dotyczyło samochodów w cenie do 20 000 tysięcy złotych - blisko ⅔ wszystkich wyszukań według ceny. Największym zainteresowaniem cieszyły się modele pochodzące z roczników 2010-2015, kolejny popularny przedział to lata 2005-2009.

 

Co ciekawe, zdecydowana większość naszych użytkowników poszukuje auta nie uwzględniając parametrów takich jak “typ nadwozia”, “skrzynia biegów” oraz “paliwo”.

 

Tab. 3. III kwartał w liczbach.

Najczęstsze

wyszukania z parametrem:

TOP1

TOP2

TOP3

Model

Audi A4 (2,99%)

Volkswagen Golf (2,78%)

BMW Seria 3 (2,74%)

Marka

Volkswagen (9,9%)

Audi (9,3%)

BMW (7,8%)

Rocznik

2010-2015 (51,5%)

2005-2009 (26,8%)

2000-2004 (12,3%)

Rodzaj paliwa

Petrol (48,7%)

Diesel (30,8%)

LPG (19,2%)

Cena

Najwięcej zapytań o auta do 20 000 złotych (70%)

Nadwozie

Sedan (24%)

Kombi (23%)

Hatchback (21%)

Skrzynia biegów

Manual (38,1%)

Automatic (23,5%)

Dual-Cultch (16,1%)

Źródło: Statystyki OTOMOTO.

 

Autor: Natalia Syguła

Udostępnij
Tweetnij

Pobierz jako

Ilustracje

O nas

Serwis OTOMOTO działa już od 12 lat. Jesteśmy liderem na rynku ogłoszeń motoryzacyjnych w Polsce. Od początku naszej działalności przyświecał nam jasny cel – zadowolenie klienta. Nasz zespół to ludzie, dla których pasją jest tworzenie rozwiązań, pomagających kupować i sprzedawać pojazdy. Naszym priorytetem jest ciągły wzrost wiarygodności, dlatego nieustannie dążymy do budowania wzajemnego zaufania. OTOMOTO to nie tylko ogłoszenia. To także wiedza i unikalne statystyki, z których korzystają dziennikarze i profesjonaliści branży motoryzacyjnej.