Wtorek 25 Października 2016

Kiedy warto kupić cabrio? - raport OTOMOTO o najpopularniejszych używanych modelach.

W tym roku serwis OTOMOTO odnotował prawie milion zapytań o kabriolety i 20 000 ofert sprzedaży. Rankingi popularności wygrywa BMW 3 - zarówno wśród fanów jazdy kabrioletam jak i sprzedawców aut. Miłośnicy używanych cabrio w wakacje mają największy wybór, ale i najwyższe ceny. I choć najprzyjemniej jeździ się bez dachu przez trzy letnie miesiące, to najtaniej kupuje się w styczniu.

 

Mimo sezonowości, z jaką wiąże się możliwość jazdy kabrioletem w Polsce modele bez dachu cieszą się dużym zainteresowaniem przez cały rok. W czym tkwi urok aut bez dachu? Teorii jest wiele.

 

„Cabrio to auta zaprojektowane przede wszystkim po to, by cieszyć oko oraz wzbudzać ogólny podziw i pożądanie. Największe sławy, czy to ze świata sportu, kina, czy biznesu, fotografują się z cabrio lub jeżdżą nimi na co dzień.” – mówi Arkadiusz Szczepański Organizator Międzynarodowego Zlotu Cabrio Poland.

 

Tab. 1.  Najczęściej wyszukiwane modele z parametrem „cabrio”, udział wśród wszystkich wystawień w I połowie w 2016 roku.

 

        

              Model             

    Marka      

Udział wystawień modelu [%]

1

BMW

Seria 3

22,2%

2

Opel

Astra

9,0%

3

Renault

Megane

8,9%

4

Audi

A4

6,0%

5

Volkswagen

Golf

3,4%

6

Mercedes-Benz

Klasa E

2,7%

7

Mercedes-Benz

Clk

2,2%

8

Saab

9-3

1,9%

9

Audi

80

1,8%

10

Ford

Focus

1,6%

Źródło: Statystyki OTOMOTO.

 

 

Liderem w rankingu najpopularniejszych kabrioletów jest BMW Seria 3. Popularność “Trójki” jest ogromna - również w innych wersjach nadwozia. W III kwartale 2016 roku było to trzecie najczęściej wyszukiwane auto używane w Polsce. Jako kabriolet model ten jest zdecydowanym liderem - zainteresował dwukrotnie więcej użytkowników niż kolejne auta na podium. Pozostałe miejsca na podium zajmują równie popularne modele Opel Astra oraz Renault Megane. Pierwszą dziesiątkę zamykają auta takie jak Saab 9-3,Ford Focus oraz Audi 80 produkowany tylko do 1996 roku.

 

 

Tab. 2.  Najczęściej wyszukiwane i wystawiane marki z parametrem „cabrio”, udział wśród wszystkich wystawień w I połowie w 2016 roku.

 

           

Najczęściej wyszukiwana marka

Udział wyszukań modelu [%]

Najczęściej sprzedawana marka

Udział wystawień modelu [%]

1

BMW

24,9%

Peugeot

14,3%

2

Audi

12,4%

BMW

14,0%

3

Mercedes-Benz

11,7%

Mercedes-Benz

10,6%

4

Opel

7,8%

Opel

8,9%

5

Renault

7,1%

Renault

7,6%

6

Volkswagen

5,2%

Audi

7,4%

7

Peugeot

3,9%

Volkswagen

7,4%

8

Ford

3,1%

Mazda

4,1%

9

Saab

2,9%

Ford

2,5%

10

Mazda

1,9%

Porsche

2,1%

Źródło: Statystyki OTOMOTO.



Jak rynek aut używanych odpowiada na to zapotrzebowanie? Najczęściej oferowane marki to Peugeot i BMW - obie mają zbliżoną liczbę zapytań. Przy czym Peugeot umieścił w rankingu najpopularniejszych modeli aż dwa swoje auta - czyli 206 i 307. Koncern BMW reprezentuje popularna “Trójka”. Dokładnie te same trzy kolejne miejsca - zarówno w rankingu najczęściej wystawianych jak i wyszukiwanych marek - zajmują Mercedes-Benz, Opel i Renault.

 

 

Tab. 3.  Najczęściej wystawiane auta z parametrem „cabrio”, udział wśród wszystkich wystawień w I połowie w 2016 roku.

 

 

        Marka                        

          Model                           

Udział wystawień modelu [%]

Najpopularniejszy rocznik

Średnia cena dla rocznika [zł]

1

BMW

Seria 3

8,5%

2001

19885,63

2

Renault

Megane

7,2%

2004

12951,18

3

Peugeot

206-cc

6,7%

2002

8237,72

4

Opel

Astra

5,6%

2007

22498,69

5

Mercedes-Benz

Slk

4,3%

1998

12914,74

6

Peugeot

307-cc

4,2%

2004

13779,52

7

Volkswagen

Golf

4,1%

1998

6776,40

8

Mazda

Mx-5

4,0%

2000

12285,79

9

Mercedes-Benz

Sl

3,6%

2003

82863,98

10

Opel

Tigra

2,9%

2005

12169,79

Źródło: Statystyki OTOMOTO.

 

Jak wygląda ranking ułożony przez sprzedawców i ich 20 000 ofert? Kolejny raz na podium BMW Seria 3 tym razem w konfiguracji z 2001 roku jako najczęściej sprzedawane cabrio. Średnia cena dla tego rocznika to prawie 20 000 złotych. Drugie miejsce należy do Renault Megane z 2004 roku, którego średnia cena to prawie 13 000 złotych. Pierwszą trójkę najpopularniejszych cabrio zamyka Peugeot 206-cc z 2002 roku, w cenie nawet mniejszej niż 9 000 złotych. Kabriolety pojawiają się w dość sporej rozpiętości roczników – od Volkswagena Golfa czy też Mercedesa Slk  z 1998 roku po Opla Astrę z 2007 roku.

 

 

W okresie wiosenno-letnim pojawia się najwięcej ofert sprzedaży kabrioletów. W ubiegłym roku liczba dodawanych ogłoszeń w kwietniu wzrosła o 1/3 w porównaniu do 2014 roku . Sezon rozkręca się wraz ze liczbą słonecznych dni i największy wysyp ofert przypada na maj, czerwiec oraz lipiec.

 

„Grono miłośników cabrio w naszym kraju zwiększa się z roku na rok. Wpływa na to dostępność pojazdów, zwłaszcza pochodzących z rynku wtórnego, który ostatnio mocno się rozwinął. Wiąże się z tym świadomość, która burzy dotychczasowe przekonania o wykorzystaniu aut z otwartymi dachami tylko dwa miesiące w roku.” – mówi Arkadiusz Szczepański Organizator Międzynarodowego Zlotu Cabrio Poland.

 

Klienci kupujący używane cabrio w wakacje mają może i spory wybór, ale na pewno ceny są wtedy najbardziej wygórowane. A te wahają się w zależności od miesiąca – najdrożej będzie w czerwcu, lipcu i sierpniu. Na okazje cenowe w kabrioletach trzeba polować zimą -  na przełomie grudnia i stycznia, kiedy ceny są zdecydowanie niższe. Choć bardzo często przy polowaniu na takie auta nie chodzi już tylko o zakup w korzystnej cenie.

 

"Moda na cabrio wciąż trwa, bez względu na rocznik i model. W ostatnich latach zdecydowanie widać wzrost zainteresowania young timerami w cabrio. Ten trend można było zaobserwować podczas tegorocznego Międzynarodowego Zlotu CABRIO POLAND, na którym 1/3 pojazdów stanowiły auta ponad 25-letnie. Miłośnicy cabrio coraz częściej szukają „perełek” - nie wystarcza już fakt, że podróżują bez dachu, chcą więcej." – podkreśla Arkadiusz Szczepański Organizator Międzynarodowego Zlotu Cabrio Poland.

 

Autor: Natalia Syguła

Udostępnij
Tweetnij

Pobierz jako

Ilustracje

O nas

Serwis OTOMOTO działa już od 12 lat. Jesteśmy liderem na rynku ogłoszeń motoryzacyjnych w Polsce. Od początku naszej działalności przyświecał nam jasny cel – zadowolenie klienta. Nasz zespół to ludzie, dla których pasją jest tworzenie rozwiązań, pomagających kupować i sprzedawać pojazdy. Naszym priorytetem jest ciągły wzrost wiarygodności, dlatego nieustannie dążymy do budowania wzajemnego zaufania. OTOMOTO to nie tylko ogłoszenia. To także wiedza i unikalne statystyki, z których korzystają dziennikarze i profesjonaliści branży motoryzacyjnej.