Czwartek 16 Lutego 2017

Jak Polacy kupują auta? - już nie tylko po atrakcyjnej cenie. Raport na podstawie badania TNS Polska

Dokładna weryfikacja samochodu, sprawdzenie numeru VIN i książki serwisowej czy też kontrola auta na policji - to rzeczy o których Polacy już nie zapominają podczas wyboru auta używanego. Polaków cechuje coraz większa świadomość w tym zakresie co bezpośrednio przekłada się na profesjonalizację rynku ogłoszeń motoryzacyjnych.

Najnowsza, trzecia już edycja ogólnopolskiego badania TNS Polska oraz OTOMOTO „Kupuj z głową” pokazała, że zachowania Polaków na rynku samochodów z „drugiej ręki” są coraz bardziej świadome i kontrolowane. W pierwszym badaniu realizowanym w 2013 roku konsumenci zwracali uwagę przede wszystkim na atrakcyjną cenę oraz niski przebieg. W tym roku coraz więcej badanych jako czynnik prowadzący do zakupu auto wskazało obszerny opis i zdjęcia oraz bezwypadkowość modeli. Dodatkowo, w porównaniu do lat poprzednich, nastąpił istotny wzrost zainteresowania numerem VIN pojazdu.

 

Internetowe serwisy ogłoszeniowe są w dalszym ciągu podstawowym narzędziem poszukiwania samochodu, korzysta z nich coraz więcej osób – w tegorocznym badaniu aż 89% pytanych. Łatwa dostępność, szybkość oraz komfort korzystania sprawiły, że bardzo dużym zainteresowaniem wśród kupujących cieszą się aplikacje mobilne (tak wskazało 61% badanych).

 

Co zmieniło się wśród konsumentów poszukujących auta używanego?

Konsumenci coraz dokładniej weryfikują oferty i sprzedawane pojazdy poprzez sprawdzenie auta na policji. Już 16% kupujących auta używane deklaruje, że weryfikowało kupowany samochód w ten sposób, to o 6 punktów procentowych więcej niż w roku 2015 roku. Kupujący nie zaniedbują również kontroli książki serwisowej (wzrost o 8 punktów procentowych w porównaniu do 2015 roku) i numeru VIN (wzrost aż o 20 punktów procentowych w porównaniu do 2015). Aktualnie już niemal co trzeci kupujący weryfikuje VIN pojazdu.

 

Liczą się indywidualne cechy auta

Dla Polaków ważny jest dokładny opis auta, który będzie zawierał dużo informacji o jego stanie technicznym. Uwagę potencjalnych klientów przyciąga duża liczba zdjęć oraz szczegółowy opis – już połowa kupujących deklaruje, że jest to dla nich ważna cecha ogłoszenia porównaniu do 2013 roku to aż o 15 punktów procentowych więcej.

 

Numer VIN podany w ogłoszeniu

Coraz więcej osób sprawdza VIN pojazdu podany w ogłoszeniu – świadczy to o coraz lepszym stopniu świadomości konsumentów. W 2016 roku prawie jedna trzecia kupujących (29%) sprawdziła VIN, to ponad trzy razy więcej niż w 2013.

 

Liczy się oryginalność przebiegu

Wiara w oryginalność przebiegu była warunkiem dokonania zakupu pojazdu w przypadku nieco ponad 1/3  kupujących. Na informację w ogłoszeniu o niskim przebiegu auta zwracało uwagę o 6 punktów procentowych mniej poszukujących niż w roku 2015.

 

Dokładna weryfikacja pojazdu

Przed podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie nabywcy częściej dokonują dokładnej weryfikacji pojazdu. Sprawdzenie książki serwisowej auta deklaruje niemal 1/2 ogółu kupujących.

 

Gotówka, gotówka

Samochody nabywane od osób prywatnych, rodziny i znajomych opłacane były najczęściej gotówką (aż 82% transakcji).  Auta finansowane częściowo lub całkowicie z kredytu, kupowane były na ogół od sprzedawców profesjonalnych lub były sprowadzane. Wpłata zaliczki zdarza się w przypadku co czwartego zakupu.

 

Czego oczekują Polacy?

Opis stanu utrzymania auta jest istotnym dla kupujących wskaźnikiem eksploatacji auta - podanie informacji o stanie utrzymania może znacznie zwiększyć skuteczność oferty. Warto by sprzedawca w ogłoszeniu zaoferował możliwość weryfikacji książki serwisowej.

 

Jak powstał raport?

Od 2013 roku TNS Polska przygotowuje dla OTOMOTO raport w oparciu o zachowania konsumentów na rynku aut używanych (osoby, które w ciągu dwóch poprzednich lat kupiły samochód używany i były odpowiedzialne lub współodpowiedzialne za podejmowanie decyzji o wyborze samochodu i miejsca zakupu). Najnowsze badanie zostało zrealizowane we wrześniu 2016.

 

Autor: Natalia Syguła

Udostępnij
Tweetnij

Pobierz jako

Ilustracje

O nas

Serwis OTOMOTO działa już od 12 lat. Jesteśmy liderem na rynku ogłoszeń motoryzacyjnych w Polsce. Od początku naszej działalności przyświecał nam jasny cel – zadowolenie klienta. Nasz zespół to ludzie, dla których pasją jest tworzenie rozwiązań, pomagających kupować i sprzedawać pojazdy. Naszym priorytetem jest ciągły wzrost wiarygodności, dlatego nieustannie dążymy do budowania wzajemnego zaufania. OTOMOTO to nie tylko ogłoszenia. To także wiedza i unikalne statystyki, z których korzystają dziennikarze i profesjonaliści branży motoryzacyjnej.