Środa 15 Marca 2017

Audi A4 - najczęściej wyszukiwane auto na rynku wtórnym w 2016 roku

Audi A4 po raz drugi z rzędu zdobywa tytuł Internetowego Samochodu Roku 2016. Wieloletni lider - Volkswagen Golf na drugim miejscu. Volkswagen Passat poza podium, a BMW serii 3 awansuje z szóstego aż na trzecie miejsce. Ranking przygotowywany jest już od sześciu lat na podstawie statystyk wyszukań pojazdów. W tym roku pojawiła się w nim kategoria specjalna - polskie klasyki. Tutaj zwyciężył Fiat 126p, za nim Fiat 125p i Polonez.

 

Audi A4 – lider bez zmian

 

Audi A4, niemiecki przedstawiciel segmentu D utrzymał pozycję lidera z ubiegłorocznego zestawienia. Liczba zapytań dotycząca tego modelu przekroczyła 16,7 mln.

Zdecydowanie najczęściej wystawiane na sprzedaż w 2016 r. były wersje w nadwoziu sedan (50,7%), nieco rzadziej kombi (34,4%). W serwisie OTOMOTO najczęściej pojawiały się ogłoszenia dotyczące wariantów z silnikiem Diesla - 46,9%. Audi A4 z motorami benzynowymi to 38,9% ogłoszeń, a z instalacją LPG 13,6%.

Większość dostępnych egzemplarzy to Audi A4 w wariancie B6. Generacja ta była wytwarzana w latach 2000-2004 (2002-2006 w przypadku kabrioletu). Przeciętna cena Audi A4 B6 waha się w granicach 13 000 - 16 500 zł.

 

Volkswagen Golf – o oczko w górę

 

Volkswagen Golf zajmował pierwsze miejsce w rankingu ISR przez cztery kolejne lata, aż do zeszłego roku, kiedy został wyprzedzony nie tylko przez Audi A4, ale też Volkswagena Passata. W edycji 2016 kompakt awansował o jedną pozycję, z liczbą wyszukiwań na poziomie 15,6 mln.

Użytkownicy poszukujący Volkswagena segmentu C, największy wybór mieli spośród egzemplarzy w nadwoziu hatchback. Aż 56,6% dostępnych w 2016 r. w OTOMOTO aut miało właśnie ten typ karoserii. Jedną czwartą (25,8%) stanowiły kombi. Liczba Golfów z dieslem lub silnikiem benzynowym pod maską była bardzo podobna (odpowiednio 44% i 43,46%).

Największa liczba ogłoszeń dotyczyła modelu Volkswagen Golf IV. Czwarta generacja “króla kompaktów” była dostępna na rynku w latach 1997-2003. Najczęstszy przedział cenowy to 6000 - 7500 zł.

 

BMW Serii 3 – po raz pierwszy na podium

 

BMW Serii 3, dzięki liczbie 15,2 mln wyszukań, po raz pierwszy znalazło się na podium rankingu. Popularność tego modelu znacznie wzrosła, w ubiegłym roku znajdował się on na szóstej pozycji. Najczęściej wystawiane egzemplarze BMW Serii 3 w 2016 r. to modele w wariancie E46, produkowanym w latach 1998 - 2007. Średnia cena samochodów z tej generacji to  11 000 - 14 000 zł. Interesująco wygląda zestawienie dostępnych wersji nadwoziowych. Największa liczba ogłoszeń była związana z BMW Serii 3 w odmianie sedan. Na drugim miejscu nie znalazły się auta kombi (15%), lecz coupé (29,1%). Przeważały egzemplarze z silnikiem benzynowym - 49,5%. 31,7% wystawień dotyczyło diesli. Ponad 18% dostępnych egzemplarzy miało instalację LPG.

 

Tab.1. Najczęściej poszukiwane modele na rynku wtórnym w 2016 roku.

 

2016

  1  

Audi A4

2

VW Golf

3

BMW Serii 3

4

Opel Astra

5

VW Passat

6

Audi A6

7

BMW Serii 5

8

Škoda Octavia

9

Audi A3

10

Ford Focus

Źródło: Raport Internetowy Samochód Roku OTOMOTO.

 

 

Niemieckie marki znów na podium

 

Niespodzianek nie było - Polacy kupujący auto używane najchętniej wybierają niemiecki marki.Od 2015 r. nie zmieniły się dwa pierwsze miejsca. Stawce przewodzą Volkswagen i Audi.

Marki BMW i Opel zamieniły się miejscami. Teraz to bawarski producent znajduje się na podium. Po jednej pozycji straciły Toyota oraz Renault. W 2016 r. sporo na popularności zyskały Mercedes-Benz i Citroën, marki, które wcześniej znajdowały się w drugiej dziesiątce. Tym razem w TOP 10 nie znalazły się Peugeot i Fiat. 

 

Tab.1. Najczęściej poszukiwane marki na rynku wtórnym w 2016 roku.

 

2016

  1   

Volkswagen

2

Audi

3

BMW

4

Opel

5

Ford

6

Mercedes-Benz

7

Toyota

8

Renault

9

Škoda

10

Citroën

Źródło: Raport Internetowy Samochód Roku OTOMOTO.

 

Powracają polskie youngtimery

 

W tym roku po raz pierwszy serwis przygotował zestawienie najczęściej poszukiwanych klasycznych polskich samochodów. 

 

Tab.1. Najczęściej poszukiwane “polskie klasyki” w 2016 roku.

        

2016

1

 Fiat 126p

2

 Fiat 125p

3

 Polonez

4

FSR Tarpan

5

FSC Żuk

6

ZSD Nysa

7

FSO Warszawa

8

FSO Syrena

Źródło: Raport Internetowy Samochód Roku OTOMOTO.

 

Na podstawie statystyk wyszukań z 2016 przygotowano również zestawienia dla pięciu innych kategorii w serwisie OTOMOTO.

 

Kategoria: auta nowe

Miejsce 1

 

Opel Astra

 

Nowy Opel Astra został bardzo dobrze przyjęty przez rynek. W pierwszym pełnym roku sprzedaży niemiecki kompakt zajął trzecie miejsce w kategorii aut nowych w Polsce. Liczba rejestracji wyniosła 14 831 szt. i była wyższa w porównaniu do 2015 r. aż o 39,36%. Astra w zestawieniu nowych pojazdów w rankingu Internetowy Samochód Roku zajęła w poprzedniej edycji piątą lokatę.

 

 

Miejsce 2

 

Volkswagen Passat

 

Volkswagen Passat to od lat jeden z najpopularniejszych samochodów segmentu D w Europie, jeden z symboli marki z Wolfsburga. W zeszłym roku zarejestrowano 8840 egz. tego modelu w Polsce, co dało Passatowi ósmą lokatę. W rankingu najczęściej wyszukiwanych aut nowych, Volkswagen zanotował duży awans. W podsumowaniu 2015 r. był na pozycji dziewiątej.

 

Miejsce 3

 

Škoda Octavia

 

Škoda Octavia to od lat lider polskiego rynku. Wprowadzenie do sprzedaży nowej generacji jeszcze zwiększyło popyt na czeski model. W 2016 r. zarejestrowano w Polsce 16 966 Octavii, o 19,54% więcej niż rok wcześniej. Škoda po pięciu latach straciła pierwszą pozycję w rankingu aut nowych w raporcie Internetowy Samochód Roku.  

 

 

Kategoria: pojazdy dostawcze (do 3,5 t) 

 

 

Miejsce 1

 

Fiat Ducato

 

Fiat Ducato od dekady jest najlepiej sprzedającym się pojazdem dostawczym w Polsce. W 2016 roku popyt na ten model wyniósł 7526 szt. Włoskie auto użytkowe drugi rok z rzędu zajęło pierwsze miejsce w kategorii pojazdów dostawczych ISR. W 2016 roku 11,1% zapytań w omawianym segmencie dotyczyła Ducato.

Miejsce 2

 

Mercedes-Benz Sprinter

 

Sprinter utrzymał pozycję z ubiegłorocznego zestawienia. Niemiecki dostawczak przegrał z liderem rankingu o włos (11%). Pierwsza generacja tego modelu zadebiutowała w 1995 r. Pojazd zastąpił w gamie Mercedesa modele z serii T. Auto po debiucie zdobyło tytuł International Van of the Year. Obecnie w sprzedaży jest druga generacja Sprintera, która przeszła już dwie modernizacje.

 

Miejsce 3

 

Volkswagen Transporter

 

Volkswagen Transporter wygrał w kategorii pojazdów dostawczych do 3,5 t w rankingu Internetowy Samochód Roku 2014. W poprzedniej edycji wypadł poza pierwszą trójkę. Teraz wraca na podium niewiele ustępując czołowej dwójce (10,4%) i wypychając z TOP 3 model Renault Master.

 

Kategoria: pojazdy ciężarowe (pow. 3,5 t) 

 

 

Miejsce 1

 

Renault Magnum

 

Pierwsza trójka w tej kategorii wygląda identycznie, jak w 2015 roku. Renault Magnum drugi rok z rzędu było najbardziej poszukiwanym pojazdem ciężarowym (7,9%). Model ten był wytwarzany w latach 1990-2013 i trzykrotnie zdobył tytuł Ciężarówki Roku. Jednym z atutów Renault Magnum jest cena, która dla najczęściej wystawianego rocznika 2008 wynosi średnio 64 072 zł.

 

Miejsce 2

 

Mercedes-Benz Atego

 

Drugim najczęściej wyszukiwanym pojazdem był Mercedes-Benz Atego, niewiele ustępujący pod względem liczby zapytań Renault Magnum (7,3%). To równocześnie najbardziej popularny model z kategorii pojazdów dystrybucyjnych.

 

Miejsce 3

 

DAF XF

 

Na trzeciej pozycji znów uplasował się kolejny obok Renault Magnum klasyk transportu długodystansowego, czyli DAF XF (6,7%). Holenderski producent pierwszą generację wprowadził na rynek w 1997 r. Pojazdy z serii XF dwukrotnie były nagradzane tytułem Ciężarówki Roku.

 

Kategoria: maszyny rolnicze

 

 

Miejsce 1

 

Ursus seria C

 

Kolejny rok z rzędu liderem w kategorii maszyn rolniczych jest Ursus serii C, którego średnia cena jest najbardziej atrakcyjna spośród pojazdów z pierwszej trójki rankingu (14 711 zł). W 2016 roku 16,8% osób poszukujących ciągnika przeglądało oferty dotyczące właśnie tego pojazdu. Liczba wyszukiwań zmalała jednak w stosunku do roku wcześniejszego z poziomu 28%.

 

Miejsce 2

 

John Deere seria 6  

 

Produkty amerykańskiej marki z roku na rok zyskują na popularności. John Deere serii 6 w 2015 roku zajął trzecią pozycję w zestawieniu. W 2016 roku pojazd awansował na drugą pozycję z wynikiem 5,6%.

 

Miejsce 3

 

Zetor 3000-7000

 

Zetor utrzymał się na podium, lecz spadł o jedno oczko w porównaniu do rankingu ISR 2015. Ciągników czeskiej marki z serii 3000-7000 poszukiwało 3,8% zainteresowanych pojazdami rolniczymi.

 

 

Kategoria: maszyny budowlane

Kolejny rok z rzędu w zestawieniu najczęściej poszukiwanych maszyn budowlanych największą popularnością cieszą się te najbardziej uniwersalne. Najczęściej w 2016 roku wyszukiwane były koparko-ładowarki (33,5%), koparki (28,1%) oraz ładowarki (16,6%). Na dalszych pozycjach uplasowały się dźwigi (7,3%) i wózki widłowe (6,4%). Pozostałe typy maszyn, o wysokim stopniu specjalizacji i wąskim zakresie zastosowań, nie przekroczyło 2% pod względem liczby wyszukiwań.

Wciąż najbardziej poszukiwanymi maszynami budowlanymi są koparko-ładowarki JCB z serii CX (22%). Drugie miejsce zachowała marka Caterpillar, w 2016 roku najczęściej wyszukiwanymi modelami firmy nie były już pojazdy z serii 400, ale 300 (8%). W porównaniu do wcześniejszego rankingu zaszła również zmiana na miejscu trzecim. Na pozycję wcześniej zajmowaną przez Caterpillary z serii 300 awansowały koparki Liebherr 900 (5%). Z czołowej trójki wypadły modele Caterpillar z serii 400, które rok 2015 zakończyły na drugiej pozycji.





______________________________

To już szósta edycja raportu pt. Internetowy Samochód Roku. W oparciu o dane wyszukań pojazdów w największym serwisie ogłoszeń motoryzacyjnych w Polsce sprawdziliśmy, które marki i modele cieszyły się największą popularnością wśród użytkowników OTOMOTO w 2016 roku. Ranking obejmuje nie tylko samochody osobowe, ale również pojazdy nowe, dostawcze, ciężarowe, rolnicze oraz budowlane.

Szczegółowe wyniki plebiscytu przedstawiające preferencje Polaków na rynku wtórnym dostępne są poniżej w pliku PDF.

 

Udostępnij
Tweetnij

Pobierz jako

Ilustracje

O nas

Serwis OTOMOTO działa już od 12 lat. Jesteśmy liderem na rynku ogłoszeń motoryzacyjnych w Polsce. Od początku naszej działalności przyświecał nam jasny cel – zadowolenie klienta. Nasz zespół to ludzie, dla których pasją jest tworzenie rozwiązań, pomagających kupować i sprzedawać pojazdy. Naszym priorytetem jest ciągły wzrost wiarygodności, dlatego nieustannie dążymy do budowania wzajemnego zaufania. OTOMOTO to nie tylko ogłoszenia. To także wiedza i unikalne statystyki, z których korzystają dziennikarze i profesjonaliści branży motoryzacyjnej.